It is the nature of truth to struggle to the light.
Wilkie Collins (1824-1889)
(အလင္းေရာင္) အသိဉာဏ္ရဖို႔ ႀကိဳးပန္းျခင္းဟာ အမွန္တရားရဲ႕ သဘာ၀ပဲ။
(၀င့္ကီေကာလင္းစ္)
ေမြးဖြါးျခင္း၊ ေနထိုင္ျခင္း၊ ေသဆံုးျခင္း ဆိုတဲ့ ျဖစ္စဥ္သံုးမ်ိဳးဟာ ဘ၀တစ္ခုကို သရုပ္ေဖၚေပးတဲ့ အမွတ္လကၡဏာေတြရယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ေယဘုယ် နားလည္ထားၾကပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္လို႔ ေခၚတြင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ လူသားမိခင္၀မ္းဗိုက္မွာျဖစ္ေစ၊ အျခားနညး္နဲ႔ျဖစ္ေစ ေမြးဖြါးၾကရတယ္။ ၿပီးေတာ့ ရွင္သန္ႀကီးျပင္း ေနထိုင္ၾကရတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ေသျခင္းတရားနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ၾကရတယ္။ အဲဒီျဖစ္စဥ္ႀကီး သံုးခုအေပါင္းကို ဘ၀တစ္ခုလို႔ ေခၚလိုက္ၾကတယ္။
ဘ၀ရဲ႕အစနဲ႔ အဆံုးျဖစ္တဲ့ ေမြဖြါးမႈ နဲ႔ ေသဆံုးမႈဟာ ဘ၀ဆိုတဲ့ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ ထည့္ၿပီးေရတြက္ရေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့အခန္းက႑ေတြေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ အဲဒီျဖစ္စဥ္ေတြဟာ အသိဉာဏ္တစ္ခုခုရေအာင္ အားထုတ္ႏိုင္ေလာက္တဲ့အခ်ိန္ေတြ မဟုတ္လို႔ပါပဲ။ ေမြးဖြါးျခင္း၊ ေသဆံုးျခင္းေတြဟာ အင္မတန္တိုေတာင္းတဲ့ အခ်ိန္ကာလေလးေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါျဖင့္ရင္ ဘယ္အစိတ္ပိုင္းက အေရးႀကီးသလဲ။
ရွင္သန္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ေနထိုင္ျခင္းဆိုတဲ့ အလယ္အစိတ္အပိုင္းပါပဲ။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အဲဒီအပိုင္းဟာ ရွည္ၾကာတဲ့အပိုင္း၊ တကယ့္ဘ၀ကို သရုပ္ေဖၚေပးတဲ့ အပိုင္း၊ သမိုင္းကို ေရးထိုးတဲ့အပိုင္း၊ ဘ၀စာမ်က္ႏွာရဲ႕အဓိကက်တဲ့အပိုင္း၊ အသိဉာဏ္ရွာမွီးေရးမွာ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့အပိုင္း၊ ဘ၀အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ရွာေပးတဲ့အပိုင္းျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္---
ဘ၀ဆိုတာ အတိအက်ေျပာရရင္ ရွင္သန္ေနထိုင္စဥ္ကာလႀကီးတစ္ခု(a period of living)ပါပဲ လို႔ က်ေနာ္ကေတာ့ ဖြင့္ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဘ၀ရယ္လို႔ ရလာလိုက္တာနဲ႔ (give and take) တစ္ခုလိုခ်င္ရင္ တစ္ခုေပးဆပ္ရစၿမဲျဖစ္တဲ့ သဘာ၀ေလာကႀကီးရဲ႕ ဥပေဒအရ ရုန္းကန္ႀကိဳးပန္းမႈေတြ အစျပဳရေတာ့တာပါပဲ။ ဘာမွမရုန္းကန္၊ မႀကိဳးပန္းဘူးဆိုတဲ့လူေတာင္ အနည္းဆံုးေတာ့ သူ႔ဘ၀ရွင္သန္ေရးအတြက္ရုန္းကန္ ႀကိဳးပန္းရပါေသးတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ Life is a struggle ဘ၀ဆိုတာ ရုန္းကန္မႈ တစ္ခုပဲ ရယ္လို႔ ဆိုခဲ့ၾကတာေပါ့။
အဲဒီလိုရုန္းကန္ႀကိဳးပန္းတဲ့ေနရာမွာ လူသားေတြဟာ မိမိတို႔၀ါသနာအလိုက္ျဖစ္ေစ၊ ဘ၀ေပးအေျခအေနအလိုက္ျဖစ္ေစ၊ ပတ္၀န္းက်င္အလိုက္ျဖစ္ေစ၊ မိမိတို႔အားသန္ရာ သို႔မဟုတ္ စြမ္းႏိုင္ရာက႑မွာ၀င္ေရာက္လႈပ္ရွားၾကတယ္။ တစ္ခုခုရဖို႔ ရုန္းကန္ၾကတယ္။ အခ်ိဳ႕က ဥစၥာရဖို႔၊ အခ်ိဳ႕က အာဏာရဖို႔၊ အခ်ိဳ႕က ပညာရဖို႔၊ အခ်ိဳ႕က အသိဉာဏ္ရဖို႔ ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ရင္းကိုယ္စီရွိၾကပါတယ္။
ဥစၥာ၊ အာဏာနဲ႔ ပညာတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးရဖို႔ ႀကိဳးပန္းမႈေတြဆိုတာကေတာ့ ဒီဘ၀မွာပဲ လက္ေတြ႔အက်ိဳးခံစားခြင့္ေပးတဲ့ ႀကိဳးပန္းမႈမ်ိဳးေတြရယ္လို႔ က်ေနာ္သံုးသပ္မိပါတယ္။ အသိဉာဏ္ရဖို႔အေရးတြက္ ႀကိဳးပန္းမႈကေတာ့ ဒီဘ၀မွာေရာ၊ ေနာက္ေနာင္ဘ၀မွာပါ အက်ိဳးရွိတဲ့ ႀကိဳးပန္းမႈမ်ိဳးလို႔ က်ေနာ္ျမင္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အသိဉာဏ္ရရွိေရးအတြက္ ႀကိဳးပန္းျခင္းဟာ ဘ၀အဓိပၸါယ္ကို ပိုမိုျပည့္၀ေစတယ္ လို႔ပညာရွိေတြနားလည္ၾကပါတယ္။
ဒါဆိုရင္ အသိဉာဏ္ရရွိေအာင္ ဘယ္လိုအားထုတ္လုပ္ေဆာင္မလဲ။ အသိဉာဏ္ကို ရရွိေအာင္ အားထုတ္တဲ့ေနရာမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း အဆင့္သံုးဆင့္ ခြဲျခားၾကပါတယ္။
(၁) သင္ယူေလ့လာျခင္း၊
(၂) ေတြးေတာႀကံစည္ျခင္း ႏွင့္
(၃) အေတြ႔အႀကံဳ။
သင္ယူေလ့လာမႈက ရတဲ့အသိဉာဏ္ဟာ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပင္ကိုယ္စရိုက္ကို လံုး၀မေျပာင္းလဲပစ္ႏိုင္ပါဘူး။ အဲဒီအသိဉာဏ္မ်ိဳးရွိတဲ့လူေတြဟာ သိတာတျခား၊ လုပ္တာတျခားပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီိအသိဉာဏ္မ်ိဳးကို အင္မတန္အားနည္းတဲ့ အသိတစ္မ်ိဳးအေနနဲ႔ပဲ မွတ္ယူရပါတယ္။ အမွန္တရားကို ရွာေဖြေရးမွာ အားကိုးလို႔မရပါဘူး။ ေလာကမွာ ပညာတတ္ၿပီး မိုက္မဲေနတဲ့လူေတြအမ်ားစုဟာ ဒီအသိဉာဏ္အဆင့္ကို မလြန္ေျမာက္ႏိုင္ၾကလို႔ျဖစ္ပါတယ္။
အေၾကာင္းအက်ိဳးကို ေတြးေတာႀကံစည္ၿပီး ရလာတဲ့ အသိကေတာ့ နည္းနည္းပိုအဆင့္ျမင့္ပါတယ္။ အမွန္တရားကို ရွာေဖြေရးမွာ ငါးဆယ္ရာခုိင္ႏႈံးေလာက္ အားကိုးႏိုင္ပါတယ္။ အေလာင္းေတာ္သုေမဓာတို႔၊ အေလာင္းေတာ္သိဒၶတၳတို႔ ရခဲ့တဲ့အသိဉာဏ္မ်ိဳးပါ။ ဒီအသိဉာဏ္ သို႔မဟုတ္ စဥ္းစားဉာဏ္ကို အေျခခံၿပီး သူတို႔ဟာ အမွန္တရားကို ရွာေဖြခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီအဆင့္ဟာ ျပည့္စံုတဲ့အသိဉာဏ္အဆင့္ မဟုတ္တဲ့အတြက္ သူတို႔လိုခ်င္တဲ့ အမွန္တရားကို အျပည့္အ၀မရခဲ့ၾကပါဘူး။
ေနာက္ဆံုးျဖစ္တဲ့ အသိဉာဏ္အဆင့္ကေတာ့ ရၿပီးရင္ ဘယ္ေတာ့မွ ျပန္ေပ်ာက္မသြားေတာ့တဲ့ အသိဉာဏ္အဆင့္ပါ။ ဘ၀ရဲ႕ အေတြ႔အႀကံဳေတြထဲက ယူတတ္သူေတြမွ ရတတ္တဲ့အသိဉာဏ္မ်ိဳးပါ။ အေလာင္းေတာ္ မင္းသိဒၶတ္ ေနာက္ဆံုးရလိုက္တဲ့ အသိဉာဏ္မ်ိဳးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒုတိယအဆင့္ျဖစ္တဲ့ စဥ္းစားဉာဏ္ေၾကာင့္ လူသာမန္ေတြ လြန္စြာက်င့္နိုင္ခဲတဲ့ ဒုကၠရစရိယလို႔ေခၚတဲ့ အက်င့္ကို ေျခာက္ႏွစ္လံုးလံုး မွားယြင္းစြာက်င့္ခဲ့ရပါတယ္။ ပင္ပန္းဆင္းရဲရံုကလြဲၿပီး သူလိုခ်င္တာ ဘာမွ မရလိုက္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီထဲက အေတြ႔အႀကံဳရလိုက္ပါတယ္။ တစ္နည္းေျပာရရင္ေတာ့ အေတြ႔အႀကံဳထဲက အသိဉာဏ္ကို ယူလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီအသိဉာဏ္ေၾကာင့္ က်င့္စဥ္ေျပာင္းလဲၿပီး က်င့္သံုးႏိုင္ခဲ့လို႔ ေနာက္ဆံုး သူရွာေဖြေနတဲ့ အမွန္တရားကို ေတြ႔သြားပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္တကယ့္အမွန္တရားကို ရွာေဖြလိုသူေတြဟာ ခိုင္ၿမဲၿပီး မေျပာင္းလဲႏိုင္ေတာ့တဲ့ အသိဉာဏ္မ်ိဳးရွိမွ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအသိဉာဏ္ဆိုတာလဲ ဘ၀အေတြ႔အႀကံဳေတြထဲကပဲ ရႏိုင္ပါတယ္။ စာအုပ္တစ္အုပ္ကို ဖတ္ၿပီးရလိုက္တဲ့ အသိ၊ အေၾကာင္းအက်ိဳးေတြးေတာႀကံစည္ၿပီး ရလိုက္တဲ့အသိေတြဟာ ကိုးစားလို႔မရပါဘူး။ အေျခအေနအရ ေျပာင္းလဲတတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အသိဉာဏ္ရဖို႔ ႀကိဳးပန္းျခင္းဟာ အမွန္တရားရဲ႕ သဘာ၀ပဲ ဆိုတဲ့ ၀င့္ကီေကာလင္းစ္ ရဲ႕အဆိုကို ေ၀ါဟာရအေနနဲ႔ အျပန္အလွန္မွီတြယ္မႈရွိေနတယ္လို႔ မွတ္ယူႏိုင္ပါတယ္။ အမွန္တရားရဲ႕ သေဘာကို ရွာမီွးတဲ့ေနရာမွာ အသိဉာဏ္ဟာ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပါပဲ။ အမွန္တရားကို ရွာေဖြေပးႏိုင္တဲ့ အသိဉာဏ္မ်ိဳးကို ဘ၀အေတြ႔အႀကံဳေတြထဲက တူးဆြယူငင္ႏိုင္ပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳလိုက္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment