- Thou shouldst eat to live; not live to eat.
- Socrates
(ေဆာ့ခရတိၱ)
အေနာက္တိုင္း ဖီလိုဆိုဖီ သမိုင္းကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းေလ့လာၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္
(၁) Pre-Socrates ေဆာ့ခရတိၱမတိုင္မီေခတ္ ကိုတစ္ပိုင္း၊
(၂) Socrates, Plato, and Aristotle ေဆာ့ခရတိၱ၊ ပေလတို ႏွင့္ အရစၥတိုတယ္ ေခတ္ ကိုတစ္ပိုင္း၊
(၃) Ancient Philosophy after Aristotle အရစၥတိုတယ္ေနာက္ကို တစ္ပိုင္း၊
(၄) Catholic Philosophy ကသလစ္၀ါဒ ထြန္းကားလာတဲ့ခ်ိန္ကို တစ္ပိုင္း၊
(၅) Modern Philosophy ေခတ္ပညာေရးေရစီးေၾကာင္းႀကီးတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ခရစ္ႏွစ္ ၁၄ ရာစုခန္႔ ထြန္းကားတဲ့ ရီေနးဆန္းေခတ္နဲ႔ David Hume ေဒးဗစ္ ဟူးမ္ အထိကို တစ္ပိုင္း၊
(၆) The Romantic Movement (၁၈) ရာစုေလာက္မွာစတင္ေပၚလာတဲ့ ရိုမန္လႈပ္ရွားမႈမွသည္ ယေန႔တိုင္ေအာင္အထိကို တစ္ပိုင္း ဆိုၿပီးေတာ့ အပိုင္းေျခာက္ပိုင္းေလာက္အထိ ရွိတာကိုေတြ႔ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီကာလေတြအတြင္း ဖီလိုဆိုဖီဆရာႀကီးေတြ မ်ားစြာမ်ားစြား ေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။ အခ်ိဳ႕လဲထင္ရွားတယ္။ အခ်ိဳ႕လဲ ခန္႔မွိန္မိွန္ပါပဲ။
ဒါေပမဲ့ ဖီလိုဆိုဖီဘာသာရပ္ကို အထူးျပဳေလ့လာခဲ့တဲ့ေက်ာင္းသားမဟုတ္ရင္၊ သို႔မဟုတ္ ၀ါသနာအရ ဖီလိုဆိုဖီကို ေလ့လာထားသူမဟုတ္ရင္ ဒႆနိကေဘဒပညာရွင္ႀကီးေတြရဲ႕ နာမည္ကို ဂဂနနသိတဲ့လူ ရွားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ခြ်င္းခ်က္ေတာ့ ရွိေနဆဲပါ။ တျခားဆရာႀကီးေတြရဲ႕နာမည္ကို မသိရင္သာရွိရမယ္။ တစ္ဦးေသာဆရာႀကီးရဲ႕နာမည္ကိုေတာ့ အားလံုးေလာက္နည္းပါး ၾကားဖူးၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။ သူကေတာ့ ဗုဒၶေခတ္ေနာက္ပိုင္း အႏွစ္၁၅၀ ႏွင့္ ၂၀၀အၾကား BC ၄၃၀ ေလာက္မွာ ေပၚခဲ့တဲ့ ဂရိခ္ႏိုင္ငံ၊ ေအသင္ၿမိဳ႕သား ေဆာ့ခရတိၱ ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ က်ေနာ္ သူ႔အေၾကာင္းကို အက်ယ္မေရးလိုပါဘူး။ ဆရာ့ဆရာႀကီးေတြ ေရးထားတဲ့ စာေတြအျပည့္ရွိႏွင့္ၿပီးသားပါ။ က်ေနာ္အဓိကေျပာခ်င္တာက ဘာေၾကာင့္ သူ႔အေတြးအေခၚေတြဟာ တျခားဆရာႀကီးေတြရဲ႕အေတြးအေခၚေတြထက္ ေရပန္းစားသလဲ ဆိုတာပါပဲ။ အေၾကာင္းအရင္းကေတာ့ လက္ေတြ႔က်လို႔ပဲ က်ေနာ္သံုးသပ္မိပါတယ္။ သူနဲ႔ေခတ္ၿပိဳင္ေပၚခဲ့တဲ့ Sophist ေတြကို အျမင္ကပ္ၿပီးေတာ့ သူတို႔နဲ႔ဆန္႔က်င္တဲ့ အျပဳအမူအေျပာအဆိုေတြကို အမ်ားႀကီး လုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။
ဒီေတာ့ လက္ေတြ႔မဆန္တဲ့ ဆိုဖစ္စ္ေတြရဲ႕ အယူအဆေတြေၾကာင့္ သူတို႔ကိုဆန္႔က်င္လိုတဲ့ ေဆာ့ခရတိၱရဲ႕ အေတြးအေခၚေတြဟာ လက္ေတြ႔က်ၿပီး အလုပ္သမားလူတန္းစားအလယ္မွာ ပိုမိုေရပန္းစားလာပါတယ္။ သို႔ေသာ္လဲ အထက္တန္းလႊာေတြထဲ သူ႔ကို သေဘာက်တဲ့ လူတစ္ေယာက္ကေတာ့ ရွိပါတယ္။ သူကေတာ့ သူ႔ေနာက္ပိုင္း ဖီလိုဆိုဖီသမိုင္းကို ထြန္းေျပာင္ေစခဲ့တဲ့ Plato ပေလတိုပါပဲ။
ပေလတိုဟာ သူ႔ဆရာေဆာ့ခရတိၱရဲ႕ အေတြးအေခၚေတြကို မွတ္တမ္းတင္ၿပီး သူ႔ဆရာကို ဂရိႏိုင္ငံနဲ႔ အေနာက္တိုင္း ဖီလိုဆိုဖီေလာကရဲ႕ ဖခင္ႀကီးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ခဲ့တယ္ဆိုရင္ မမွားပါဘူး။ ပေလတိုမွတ္တမ္းတင္ခဲ့တဲ့ ေဆာခရတိၱရဲ႕အယူအဆေတြဟာ လက္ေတြ႔လဲက်၊ အဓိပၸါယ္လဲ ျပည့္၀တဲ့အတြက္ လူသားဆန္တဲ့လူေတြရဲ႕အလယ္မွာ မ်က္ႏွာပြင့္လွပါတယ္။ သူေျပာခဲ့တဲ့စကားေတြဟာ အမ်ားႀကီးပါ။ အဲဒီထဲက တစ္ခုကို ဒီေနရာမွာ က်ေနာ္ ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။
သူက အသက္ရွင္ဖို႔ စားတာမ်ိဳးပဲ ျဖစ္သင့္တယ္။ စားဖို႔အသက္ရွင္ေနတာမ်ိဳး မျဖစ္သင့္ဘူး၊ လို႔ဆိုခဲ့ပါတယ္။ သိပ္အဓိပၸါယ္ျပည့္၀တဲ့စကားတစ္ခြန္းျဖစ္ေၾကာင္း လူ႔အသိဉာဏ္ရွိတဲ့ လူသားတိုင္းနားလည္ႏိုင္မယ္ ထင္ပါရဲ႕။ လူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ စားဖို႔အသက္ရွင္ေနၾကတာပါ။ ေျပာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ စားဖို႔အသက္ရွင္ရင္း ေသမယ့္ေန႔ေစာင့္ေနၾကတာနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ ဒီလိုလူမ်ိဳးေတြရဲ႕အသက္ရွင္မႈဟာ သူတို႔ကိုယ္တိုင္အတြက္လဲ အက်ိဳးမရွိ၊ သူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္း၊ သူ႔ပတ္၀န္းက်င္အတြက္လဲ ဘာမွအက်ိဳးမရွိပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ျမန္မာစကားပံုနဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ ဆန္ကုန္ေျမေလး လို႔ဆိုရတဲ့ လူစားမ်ိဳးေတြပါ။ ဒီလိုလူေတြကို ေဆာ့ခရတိၱ က စားဖို႔ အသက္ရွင္ေနတဲ့ လူေတြလို႔ ကဲ့ရဲ႕ပါတယ္။
အခ်ိဳ႕လူေတြရဲ႕ အသက္ရွင္မႈက်ျပန္ေတာ့ သူတို႔ကိုယ္တိုင္အတြက္အက်ိဳးရွိေၾကာင္းမေျပာနဲ႔၊ ေလာကအတြက္ပါ အင္မတန္အက်ိဳးရွိတဲ့ အသက္ရွင္မႈမ်ိဳးပါ။ သူတို႔ဟာ အမ်ားနည္းတူစားၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အသက္ရွင္ဖို႔ပဲ စားၾကတာပါ။ အသက္ရွင္ျခင္းေၾကာင့္ အမ်ားအက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာမ်ိဳးေတြရဲ႕ လူ႔ေလာကမွာ ဆိုရင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလို လူရဲ႕ အသက္ရွင္မႈမ်ိဳး။ သူ လူ႔ေလာကမွာ ေနသြားတဲ့အခ်ိန္ဟာ သိပ္တိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီတိုေတာင္းလွတဲ့ သူ႔ရဲ႕အသက္ရွင္မႈဟာ သူ႔လူမ်ိဳးေတြအတြက္ သိပ္တန္ဖိုးရွိပါတယ္။ တသသလြမ္းဆြတ္ေနရေလာက္တဲ့ အသက္ရွင္မႈမ်ိဳးနဲ႔ ေနထိုင္သြားတဲ့လူတစ္ေယာက္ပါ။
ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္ေရးတဲ့စာအုပ္တစ္အုပ္ဖတ္ဖူးတယ္။ နာမယ္ေတာ့ ေကာင္းေကာင္းမမွတ္မိေတာ့ဘူး။ အဲဒီထဲမွာ ေရးထားတာက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို စားေသာက္ဆိုင္ေကာင္းေကာင္းမွာ ေကာင္းႏိုးရာရာေတြ သြားစားဖို႔ေခၚရင္ ဘယ္ေတာ့မွ မလိုက္ဘူး တဲ့၊ သူ႔အတြက္ ေစ်းသက္သာသာနဲ႔ ၀၀လင္လင္စားရတဲ့ အစားအစာမ်ိဳးေတြပဲ ၀ယ္ခဲ့ဖို႔ မွာလိုက္တတ္သတဲ့။ ျမန္ျမန္စားၿပီး မ်ားမ်ား အလုပ္လုပ္ႏိုင္ဖို႔ပဲ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က စားတာပါ တဲ့။
ဒါေၾကာင့္ ေဆာခရတိၱရဲ႕ အဆိုအမိန္႔ဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလို ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြအတြက္ တမင္ရည္ညႊန္းၿပီး ဆိုခဲ့သလားေတာင္ ေအာင့္ေမ့ရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ခ်စ္တဲ့၊ က်ေနာ္တို႔ေလးစားတဲ့၊ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ မီးရွဴးတန္ေဆာင္ႀကီးျဖစ္တဲ့၊ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ လြတ္လပ္ေရးဖခင္ႀကီးျဖစ္တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ တိုေတာင္းလွတဲ့ သူ႔ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး တိုင္းျပည္လြတ္လပ္ေရးအတြက္ႀကိဳးပန္းရင္း အလုပ္လုပ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ပဲ အသက္ရွင္ႏိုင္ယံု စားေသာက္ခဲ့တာပါ။ ဒီလိုလူမ်ိဳးေတြကို ေဆာခရတိၱတို႔လို ဒႆနိကေဘဒပညာရွင္ႀကီးေတြက အသက္ရွင္ဖို႔အတြက္ စားသူေတြ လို႔ ခ်ီးၾကဴးဂုဏ္ျပဳၾကပါတယ္။
ကိုယ့္လူကေရာ ဘယ္လိုစားျခင္းမ်ိဳးနဲ႔ စားပါသလဲ၊ အသက္ရွင္ဖို႔စားတာလား၊ စားဖို႔အသက္ရွင္ေနတာလား၊ က်ေနာ့္ကို ေမးရင္ေတာ့ ဗုိက္ဆာတဲ့ အခါ စားလိုက္တာပါပဲ လို႔ေျဖမိမွာပဲဗ်ာ။
No comments:
Post a Comment