အခုက်ေနာ္ ဒီစာကို ေရးေနတဲ့အခ်ိန္မွာ က်ေနာ္ေနတဲ့အေဆာင္ရဲ႕ သံုးအိပ္ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္က ကုလားေလးေတြ ၀ုန္းဒိုင္း၊ ၀ုန္းဒိုင္း နဲ႔ ေဗ်ာက္အိုးေဖါက္ေနလိုက္ၾကတာ နားကို ညီးေနတာပဲဗ်ာ။ က်ေနာ္အင္ဒိယမွာလဲ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္သံုးႏွစ္ေလာက္ေနခဲ့ဘူးေသးတယ္။ ဒီရာသီေရာက္တာနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အိမ္တိုင္းေလာက္နီးပါး မီးေတြထြန္း၊ ေဗ်ာက္ေတြေဖါက္နဲ႔ အေတာ္ေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့ ရာသီႀကီးေပါ့ဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ သတင္းကြ်တ္တို႔၊ တန္ေဆာင္တိုင္တို႔မွာ မီးထြန္း၊ ေဗ်ာက္ေဖါက္သလိုမ်ိဳးေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ပံုစံခ်င္းေတာ့တူတယ္။ အေျခခံခ်င္းေတာ့ ကြဲျပားပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြႏႈတ္က်ိဳးေနတဲ့ ေဒ၀ါလီဆိုတဲ့စကားဟာ တကယ္ေတာ့ ဟင္ဒီဘာသာအသံနဲ႔ဆိုရင္ ဒီ၀လိ (Diwali) သို႔မဟုတ္ ဒီပါ၀လိ (Deepavali) လို႔အသံထြက္ၿပီး ေခၚရပါတယ္။ အစမွာေတာ့ ဒီပါ၀လိ လို႔ပဲေခၚပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းက်မွ စကားလံုးေရြ႕ေလ်ာမႈသေဘာအရ ဒီ၀လိ ဆိုတဲ့ ဟင္ဒီဘာသာစကားစစ္စစ္ျဖစ္လာဟန္ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အင္ဒီယႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းေတြမွာေတာ့ အခုထိတိုင္ ဒီပါ၀လိလို႔ပဲ အစဥ္အလာအတိုင္း ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲေနတုန္းပါ။
ဒီပါ၀လိ ဆိုတာ သကၠဋဘာသာစကား၊ ပါဠိဘာသာစကားျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပ နဲ႔ အာ၀လိ ဆိုတဲ့ပါဠိႏွစ္လံုးကို သဒၵါနည္းအရ ေပါင္းထားတာပါ။ ဒီပဆိုတာက ဆီမီးလို႔ အဓိပၸါယ္ရၿပီး အာ၀လိဆိုတာကေတာ့ အစဥ္အတန္း လို႔အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီပါ၀လိဆိုတာ ဆီမီးတိုင္ေလးေတြ တန္းစီၿပီးထြန္းညွိတဲ့ပြဲေတာ္ရယ္လို႔ အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူႏိုင္ပါတယ္။ အခ်ဳပ္ကေတာ့ မီးထြန္းပဲြေတာ္ ေပါ့။
ဒီမီးထြန္းပဲြေတာ္ကို ေရွးေခတ္အင္ဒိယႏိုင္ငံမွာ ဟင္ဒူဘာသာ၀င္ေတြသာမက၊ ဆစ္ခ္ဘာသာ၀င္ေတြ၊ ဂ်ိန္းဘာသာ၀င္ေတြနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြပါ က်င္းပဆင္ႏြဲၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အခုေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက အဲဒီပြဲမွာ ဘာသာေရးအရ မပါ၀င္ၾကေတာ့ဘူးလို႔ သိရပါတယ္။ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပဲြတစ္ခုအေနနဲ႔ေတာ့ ဘယ္ဘာသာ၀င္မဆို ပါ၀င္မယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။
ဒီပဲြေတာ္ကို က်င္းပျခင္းရဲ႕ အဓိကအေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ရာမမင္းသားျပည္ေတာ္၀င္ခန္းကို ႀကိဳဆိုတဲ့အေနနဲ႔ က်င္းပၾကတယ္လို႔ ရာဇ၀င္က ဆိုပါတယ္။ ဟင္ဒီလို Ram လို႔ေခၚတဲ့ ရာမမင္းသားဟာ Ravan လို႔ေခၚတဲ့ ရာ၀ဏမင္း သို႔မဟုတ္ ဒႆဂိရိမင္းကို အႏိုင္တိုက္ခိုက္ၿပီးေတာ့ ခ်က္ခ်င္းျပည္ေတာ္မ၀င္ေသးပဲ ေတာထဲမွာပဲ (၁၄) ႏွစ္တိုင္တိုင္တရားက်င့္ေနတယ္လို႔ ဒ႑ာရီကဆိုပါတယ္။ (၁၄)ၾကာၿပီးမွ ၿမိဳ႕ေတာ္ အယုဒၶယသို႔ျပန္၀င္လာတဲ့ မင္းရာမကို ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားေတြက ဆီမီးတိုင္ေတြ ထြန္းညိွၿပီး ႀကိဳဆိုရာကေန ဒီပြဲေတာ္ စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ပြဲေတာ္က်င္းပတဲ့ရက္ကိုလဲ က်တၱိကာနကၡတ္နဲ႔စမ္းယွဥ္တဲ့ သတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္ကေန တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိကို သတ္မွတ္ပါတယ္။ သူတို႔အသံုးနဲ႔ေျပာရရင္ က်တိၱကာလျပည့္ေန႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ဟင္ဒူဘာသာ၀င္ေတြ မီးထြန္းပြဲက်င္းပျခင္းအေၾကာင္းပါ။
ဒီပဲြကို ဂ်ိန္းဘာသာ၀င္ေတြလဲ က်င္းပၾကတယ္လို႔ အထက္မွာ က်ေနာ္ေျပာခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔က်င္းပရျခင္းအေၾကာင္းကေတာ့ ဟင္ဒူသာသာ၀င္ေတြနဲ႔မတူပါဘူး။ ဂ်ိန္းဘာသာ၀င္ေတြကေတာ့ သူတို႔ဂ်ိန္းဘာသာရဲ႕ (၂၄)ဆူေျမာက္ျဖစ္တဲ့ ဘုရားမဟာ၀ီရႀကီး နိဗၺာန္ျပဳ (ေသ)တဲ့ေန႔ ဆိုတဲ့ယံုၾကည္ခ်က္နဲ႔ မီးပူေဇာ္ၾကတာပါ။ BC ခုႏွစ္ (၅၂၇)၊ ေအာက္တိုဘာလ (၁၅) မွာ သူတို႔ဘုရား နိဗၺာန္ျပဳတယ္လို႔ အၯမာဂဓီေခၚ ဂ်ိန္းဘာသာေရးစာေပမွတ္တမ္းမ်ားက ဆိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္သူတို႔လဲ ဒီေအာက္တိုဘာလထဲမွာပဲ သူတို႔ဘာသာေရးပြဲေတာ္ကို က်င္းပၾကတယ္လို႔ နားလည္ရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ျမတ္စြာဘုရားကေတာ့ BC ခုႏွစ္ (၅၄၃) မွာ မဟာပရိနိဗၺာန္၀င္စံေတာ္မူေၾကာင္း ေထရ၀ါဒစာေပမွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရပါတယ္။
ဟင္ဒူဘာသာ၀င္ေတြ၊ ဂ်ိန္းဘာသာ၀င္ေတြလုပ္သလို႔ ဆစ္ခ္ဘာသာ၀င္ေတြလဲ မီးထြန္းပြဲက်င္းပၾကပါတယ္။ သူတို႔က်င္းပရျခင္းအေၾကာင္းကေတာ့ သူတို႔ကိုးကြယ္တဲ့ ဆစ္ခ္ဘာသာရဲ႕ ေျခာက္ဆက္ေျမာက္ ဂုရုႀကီး ဟာဂိုဘင္ဒ္ Hargobind (1595-1644) ေထာင္က လြတ္လာတဲ့အထိမ္းအမွတ္နဲ႔ က်င္းပတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဂုရုႀကီး ဟာဂိုဘင္ဒ္ကို ဟင္ဒူဘုရင္ (၅၃) ဦးနဲ႔အတူ မူေဃာဧကရာဇ္ ဂ်ဟန္ဂိရ္ (ဇဟံဂိရိ) Mughal emperor, Jahangir (1570-1627) က ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားအျဖစ္ ဖမ္းဆီးထားခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းက ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဂုရုႀကီးကို ဆစ္ခ္ဘာသာရဲ႕ ေျခာက္ဆက္ေျမာက္ ဆရာႀကီးမွန္းလဲသိေရာ ျပန္လႊတ္ေပးလိုက္ပါသတဲ့။ ဂုရုႀကီးဟာ သူလြတ္ေျမာက္သလို သူနဲ႔အတူအဖမ္းခံထားရတဲ့ ဟင္ဒူဘုရင္ေတြကိုလဲ လႊတ္ေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုတဲ့အတြက္ အားလံုးကို လႊတ္ေပးလိုက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဂုရုႀကီးဟာ သူလြတ္ေျမာက္လာၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ အင္ဒိယႏိုင္ငံ၊ ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္ထဲက ဆစ္ခ္ဘာသာေရးၿမိဳ႕ေတာ္ (Amritsar) အမ္ရစ္ဆာ မွာရွိတဲ့ (Darbar Sahib) ဒါဘာဆာဟစ္ဘ္ လို႔ေခၚတဲ့ ေရႊေက်ာင္းေတာ္ကို လာခဲ့ပါတယ္။ တစ္ၿမိဳ႕လံုးမွာရွိတဲ့ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားေတြဟာ ၀မ္းသာလြန္းလို႔ ဖေယာင္းတိုင္မီးေတြ၊ မီးတိုင္ေလးေတြ ညွိထြန္းၿပီးေတာ့ ဂုရုႀကီးကို ႀကိဳဆိုၾကပါတယ္။ အဲဒီႀကိဳဆိုတဲ့ေန႔ကိုလဲ သူတို႔ဘာသာအလိုအရ (Bandi Chhorh Divas) အက်ဥ္းသားလြတ္ေျမာက္တဲ့ေန႔ အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ႏွစ္စဥ္ မီးထြန္းပဲြျပဳလုပ္က်င္းပေလ့ရွိေၾကာင္း သိရပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကေတာ့ ဒီမီးထြန္းပဲြကို သတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔မွာ က်င္းပၾကပါတယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာ ၀ါတြင္းသံုးလပတ္လံုး တာ၀တႎသာမွာ၀ါဆိုရင္း မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဘူးတဲ့ သႏၲဳသိတနတ္သားကို အဘိဓမၼာတရားေဟာေတာ္မူၿပီးလို႔ သကၤႆၿမိဳ႕တံခါးမွာ ႂကြဆင္းလာစဥ္ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားေတြဟာ အုပ္အုပ္က်က္က်က္နဲ႔ ဆီမီးညိွထြန္းပူေဇာ္ၾကေၾကာင္း စာေပမွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ႏိုင္ငံတိုင္းလိုလိုက အဲဒီေန႔ (သီတင္းကြ်တ္လျပည့္) မွာ မီးထြန္းပြဲက်င္းပၾကပါတယ္။
အခုက်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ မီးထြန္းပြဲေတာ္အားလံုးကို ဒီေအာက္တိုဘာလအတြင္းမွာပဲ က်င္းပၾကပါတယ္။ မိမိတို႔ဘာသာေရးအလိုက္ ရက္အနည္းစီပဲ ကြဲျပားပါတယ္။ ဒီပြဲေတာ္အားလံုး ေရွးက မဇၥိၽမေဒသလို႔ေခၚတဲ့ အင္ဒိယႏိုင္ငံတစ္ခုတည္းမွာပဲ ျဖစ္ခဲ့ၾကတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေရွးေခတ္အင္ဒိယလူမ်ိဳးေတြဟာ ဘယ္ဘာသာ၀င္ျဖစ္ျဖစ္ သူတို႔ရဲ႕ဘာသာေရးပဲြေတာ္ေတြကို မီးထြန္းပူေဇာ္တဲ့နည္းနဲ႔ ပူေဇာ္ရတာကို ခံုမင္ၾကတယ္လို႔ ေယဘုယ် မွတ္ယူႏိုင္ပါေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။
(http://en.wikipedia.org/wiki/Diwali) ၀က္ဘ္ဆိုဒ္ကို ကိုးကားေဖၚျပပါသည္။
Rabindranath Tagore – Gītañjalī 35 (ပါဠိ)
-
Gītañjalī 35Rabindranath Tagoreပါဠိဘာသာပြန် – နတ္ထိ Ref: Tagore,
Rabindranath. (2012). Gitanjali, Song Offerings, A Collection of Prose
Translations. New D...
2 months ago
No comments:
Post a Comment