က်ေနာ္ေနထိုင္က်က္စားရာ အလင္းတန္းရြာေလးတြင္ ဦးရွင္ႏွင့္ ဦးတင္ဆိုေသာ အဘိုးညီအကို ႏွစ္ေယာက္ရွိရာ ႏွစ္ေယာက္လံုးမွာ ငယ္စဥ္က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ ပညာသင္ၾကားခဲ့ၾကေသာ ေရွးေခတ္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသား ေဟာင္းႀကီးမ်ားပင္ ျဖစ္ၾကသည္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသားႀကီးမ်ားပီပီ စကားေျပာေသာအခါ ဘုရားစာတရားစာေလသံမ်ား ေရာေႏွာကာ အာေဘာင္အာရင္း သန္သန္ျဖင့္ ျငင္းၾကခံုၾကေလ့ရွိသည္။ အႀကီးျဖစ္ေသာ အဘိုးဦးရွင္သည္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသားဆိုေသာ္ျငား ေခတ္ပညာကိုလည္း အတန္အသင့္ေလ့လာဆည္းပူးခဲ့ေလရာ စကားေျပာရာတြင္ ရံတစ္ခါ ဘုိသံညွပ္ရံုမက အေနာက္တုိင္း ဒႆနမ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းေျပာၾကားေလ့ရွိသျဖင့္ မ်ားစြာ စိတ္၀င္စားဘြယ္ ေကာင္းေတာ့သည္။
အဘိုးငယ္ဦးတင္မွာမူ ေခတ္ပညာကို သူ႔အကိုႀကီးေလာက္မလိုက္စားေသာ္လည္း ဘုရားစာေပဘက္တြင္ အေတာ္အတန္ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္ရွိသျဖင့္ စကားေျပာေသာအခါ တစ္ဘက္သားနား၀င္ေအာင္ အခ်က္က်က် ေျပာေလ့ရွိသူျဖစ္ရကား အကိုျဖစ္သူဦးရွင္၏ ေပါက္ကရေလးဆယ္ေမးခြန္းမ်ားကို အေမးႏြားေက်ာင္းသား အေျဖဘုရားေလာင္းဆိုရေလာက္ေအာင္ ေျဖဆိုႏိုင္သူျဖစ္သည္။ ဘာသာေရးစိတ္၀င္စားေသာ အလင္းတန္းရြာသားမ်ားသည္ အဘိုးႀကီးႏွစ္ေယာက္ စကားေျပာေဟာေဆြးေႏြးေလ့ရွိရာ ရြာထိပ္ဘုရားကုန္းေပၚသို႔ တကူးတက လာေရာက္ နားေထာင္ကာ မွတ္သားနာယူေလ့ရွိၾကသည္။
ယေန႔တြင္လည္း အဘိုးႀကီးႏွစ္ေယာက္တို႔မွာ ထံုးစံအတိုင္း ရြာဦးဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ တရားနာရာက အျပန္ အိမ္သို႔ တန္းမသြားၾကေသးပဲ အနီးရွိဘုရားကုန္းေပၚသို႔တက္သြားၾကသည္ကို ျမင္ရသျဖင့္ စိတ္၀င္စားသူ ရြာသားတစ္ခ်ိဳ႕ ေနာက္မွ တေကာက္ေကာက္လိုက္ကာ ကုန္းေတာ္ေပၚသို႔ တက္သြားၾကၿပီး အဘိုးႀကီးႏွစ္ေယာက္တို႔၏ ေဆြးေႏြးပဲြကို နားေထာင္ရန္ စိတ္၀င္တစား ေစာင့္စားေနၾကသည္။ က်ေနာ္လည္း စိတ္၀င္စားသူမ်ားအနက္ တစ္ေယာက္ျဖစ္ေလရာ လူႀကီးသူမတို႔ ေျပာဆိုသည္မ်ားကို မွတ္သားတတ္ေသာ အက်င့္ရွိသည့္အေလ်ာက္ အသင့္ပါလာေသာ ဗလာစာအုပ္ေလးႏွင့္ ေဘာလ္ပင္ထုတ္ကာ လိုက္မွတ္ရန္ အသင့္ျပင္ထားေလေတာ့သည္။ အကိုျဖစ္သူ ဦးရွင္က စကား၀ုိင္းကို ေအာက္ပါအတိုင္း စတင္လိုက္သည္။
ဦးရွင္။ အခုတစ္ေလာ ဟိန္တီႏိုင္ငံ ေျမငလ်င္ေၾကာင့္ လူေတြ ေထာင္ေသာင္းခ်ီေသဆံုးမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘာသာေရးေလာကသားေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာဆိုေနၾကပါလား ေမာင္တင္ရ။
ဦးတင္။ ေျပာစရာရွိေတာ့လည္း ေျပာၾကမွာေပါ့ဗ်ာ့၊ ဒါက သတင္းေပပဲကိုး၊ အကိုႀကီးက ဘာမ်ားၾကားခဲ့လို႔တုန္း။
ဦးရွင္။ ထံုးစံအတိုင္းေပါ့ညီရ၊ ဒီလိုျဖစ္ရတာ ထာ၀ရဘုရားသခင္လက္ခ်က္ေၾကာင့္လား ဘာလားေပါ့။ စေကာ့တလန္ႏိုင္၊ ဂလာစကိုတကၠသိုလ္ ဒႆနိကေဗဒဌာနက ဆရာတစ္ေယာက္ဆို ဒႆနဆရာႀကီး David Hume (1776) ရဲ႕ အဆိုေတြကိုေတာင္ ကိုးကားၿပီး ေမးခြန္းထုတ္ထားေသးပါလား။
ဦးတင္။ ဘာတဲ့လဲဗ်ား၊ လင္းစမ္းပါဦး။
ဦးရွင္။ ဒီလို ေမာင္တင္ရ၊ ေဒးဗစ္ဟူးက ေမးခဲ့ဖူးသတဲ့။ ဘုရားသခင္ဟာ မေကာင္းမႈေတြကို တားဆီးခ်င္စိတ္ရွိရက္သားနဲ႔ မတားဆီးႏိုင္တာလား? ဒီလိုဆိုရင္ ဘုရားသခင္ဆိုတာ အစြမ္းအစမရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္မ်ိဳးပဲ ျဖစ္ရမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ တားဆီးႏိုင္ရက္သားနဲ႔ မတားဆီးခ်င္တာလား? ဒါဆိုရင္ မေကာင္းမႈအားေပးတဲ့သူပဲ ျဖစ္ရမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ တားလည္းတားဆီးႏိုင္တယ္၊ တားဆီးခ်င္စိတ္လည္း ရွိသူျဖစ္သလား? ဒီလိုဆိုျပန္ေတာ့ မေကာင္းမႈဒုကၡဆိုတာ ဘယ္က ေရာက္လာတာလဲ? တဲ့။ အဲဒီလို ေမးခဲ့ဖူးသဗ်ား။
ဦးတင္။ ဟားဟားဟားဟား၊ အကိုႀကီးက လုပ္ေရာ့မယ္။ အဲဒါ ဘုရားသခင္ကို ယံုတဲ့လူေတြရဲ႕ ျပႆနာကိုးဗ်ာ႔။ က်ဳပ္က ဖန္ဆင္းရွင္ဆိုတဲ့ ထာ၀ရဘုရားဆိုတာကို လက္မွ မခံတာ။ အဲဒါ က်ဳပ္အတြက္ေတာ့ ေဆြးေႏြးစရာကိုး မဟုတ္ဘူး။ လူေတြက ခက္တယ္ဗ်ာ႔၊ မရွိတာႀကီးကို အတင္းလက္ခံၿပီး ျပႆနာေပၚလာေတာ့ အဲဒီသူတို႔လက္ခံထားတဲ့အရာက ထပ္ၿပီး ျပႆနာျဖစ္ေနျပန္ေရာ့။ အဲဒါ ျပႆနာေပၚ ျပႆနာဆင့္ၿပီး ထြက္ေပါက္ပိတ္ေနတဲ့ လူေတြေပါ့ အကိုႀကီးရ။
ဦးရွင္။ ဒီလိုလဲ ဘယ္ဟုတ္ပါ့မလဲေလ၊ ကမၻာ့လူဦးေရ သန္းေပါင္းေျခာက္ေထာင္ေက်ာ္ေက်ာ္ရွိတဲ့အနက္ အဲဒီဖန္ဆင္းရွင္ကို လက္ခံတဲ့လူေတြက သန္းေပါင္း ေလးေထာင္ေလာက္ေတာင္ ရွိတယ္မဟုတ္လား။ သူတို႔လက္ခံတာကိုလည္း မွားတယ္လို႔ ကိုယ့္အျမင္သက္သက္နဲ႔ ဘယ္ေျပာလို႔ ျဖစ္မလဲဗ်ာ့။ ကိုယ္က ျငင္းခ်က္ထုတ္ခ်င္ရင္ ခိုင္လံုတဲ့ အေထာက္အထားေတာ့ ျပႏိုင္ရမွာေပါ့။ အမ်ားစုလက္ခံယံုၾကည္ေနတာ ေထာက္ရင္ တန္ဖိုးမရွိဘူးလို႔ ဘယ္ဆိုႏိုင္မလဲ။
ဦးတင္။ က်ဳပ္ကလည္း တန္ဖိုးမရွိဘူးလို႔ ေျပာပါဘူးဗ်ာ။ သူ႔တန္ဖိုးနဲ႔ သူေတာ့ ရွိမွာပါပဲေလ။ ဒါေပမဲ့ က်ဳပ္အျမင္ေတာ့ ေလာကမွာ တန္ဖိုးႀကီးတဲ့ အရာေတြကို လုိက္ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ရွားပါးတဲ့ အရာေတြ၊ အသံုးက်တဲ့ အရာေတြ၊ တာရွည္ခံတဲ့အရာေတြပဲ မ်ားတယ္။ စိန္ေတြ ပတၱျမားေတြသာ လမ္းခင္းေက်ာက္ေလာက္ေပါရင္ ဘယ္တန္ဖိုးရွိေတာ့မလဲ အကိုႀကီးရ၊ ဒီေတာ့ ေပါမ်ားတိုင္း တန္ဖိုးရွိတယ္လို႔ သတ္မွတ္လို႔ မရပါဘူး။
ဦးရွင္။ ကဲပါေလ ထားပါေတာ့။ အရာရာတိုင္းမွာ သူ႔ဘက္ ကိုယ့္ဘက္အျမင္ဆိုတာေတာ့ ရွိစၿမဲပါပဲ။ အမွန္အမွားဆိုတာလဲ လူအမ်ားစုက လက္ခံရင္မွန္တယ္၊ လက္မခံရင္ မွားတယ္ ဆိုၿပီး ေယဘုယ်သေဘာရွိတယ္မဟုတ္လား။
ဦးတင္။ အဲဒါေတာ့ က်ဳပ္လံုး၀ကို လက္မခံႏိုင္ဘူးဗ်ိဳ႕။ အမ်ားစုလက္ခံတာကို အမွန္ယူၿပီး လက္မခံတာကို အမွားလို႔ေျပာရင္ အတန္းထဲ စာေမးပြဲေျဖတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ဘယ္ႏွယ္လုပ္ၾကမလဲ? ေပးထားတဲ့ သခ်ၤာပုစၦာတစ္ခုကို မွန္မွန္ကန္ကန္ အေျဖေပးႏိုင္တဲ့ေက်ာင္းသားက တစ္ေယာက္တည္းရွိၿပီး က်န္ေက်ာင္းသူ/သား ကိုးေယာက္ေလာက္က မေျဖႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ဆရာက အေျဖမွန္တဲ့ ေက်ာင္းသားရဲ႕အေျဖကို အမွားျခစ္ရမည့္ကိန္းပါလား။
ဦးရွင္။ ထားပါေတာ့ေလ၊ ကိုယ့္ညီက ဘုရားသခင္ကို လက္မခံတဲ့လူမို႔ ေဒးဗစ္ဟူးေမးတဲ့ ေမးခြန္းသံုးခုထဲက ပထမ ဒုတိယေမးခြန္းေတြကိုေတာ့ မေမးေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္ဆံုးေမးခြန္းကိုေတာ့ က်ဳပ္လဲ ျပန္ေမးခ်င္တယ္ဗ်ား။ မေကာင္းမႈဒုကၡဆိုတာ ဘယ္ကလာသလဲ? ဆိုတာေပါ့။
ဦးတင္။ အကိုႀကီးကလည္း ဒါမ်ား ကေလးကလား။ က်ဳပ္တို႔ရြာသားေတြ ဘယ္သူ႔ေမးေမးေျဖႏိုင္တယ္ ဒီေမးခြန္းမ်ိဳး။ က်ဳပ္တို႔က ကံကိုယံုၾကည္တဲ့လူေတြကပဲ။ ဒီေတာ့ ကိုယ္ျပဳတဲ့ ကံကလာတာေပါ့ဗ်ာ့။ ေနာက္ၿပီး အကိုႀကီးေမးခြန္းက ေရာေနေသးတယ္။ မေကာင္းမႈဒုကၡ မဟုတ္ပါဘူး အကိုႀကီးရ၊ မေကာင္းမႈက တစ္ျခား၊ ဒုကၡက တစ္ျခားပါ။ မေကာင္းမႈဒုကၡဆိုတာ အကိုႀကီးေျပာမွပဲ ၾကားဖူးတယ္။ တကယ္ေတာ့ မေကာင္းမႈလုပ္လို႔ ဒုကၡျဖစ္တာပါဗ်ာ့။ အေၾကာင္းနဲ႔ အက်ိဳးေတြပါ။
ဦးရွင္။ ေအးပါကြာ၊ ငါက မင္းေလာက္ ဘုရားစာမႏွ႔ံလို႔ပါ။ အဲဒီဒုကၡဘယ္ကလာသလဲ? ဆိုတာ သိခ်င္တာကြာ႔။ ဆိုလုိတာက အခုကမၻာမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ နာဂစ္တို႔၊ ဆူနာမီတို႔၊ ငလ်င္တို႔လို သဘာ၀ေဘးဒဏ္ႀကီးေတြေၾကာင့္ လူေပါင္းေထာင္ေသာင္းခ်ီ ေသဆံုးေနရတဲ့ ကိစၥမွာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ေတြအတြက္ ေခါင္းေျခာက္စရာေကာင္းတယ္ကြာ့။ သူတို႔ကို ေမးရင္လဲ ကန္႔သီးကန္႔သတ္ေမးတယ္ဆိုၿပီး အေျပာခံရေသးတယ္။ အဲဒီေတာ့ မင္းကိုပဲ ေမးမယ္ ညီေလးရာ၊ ဒီသဘာ၀ေဘးဒဏ္ႀကီးေတြေၾကာင့္ လူႀကီးလူငယ္ အရြယ္ေရာက္သူေရာ၊ မေရာက္သူေရာ၊ ဗိုက္ထဲကကေလးေတြေရာ အကုန္ေသေၾကၾကရတာပဲ မဟုတ္လား၊ အဲဒီဒုကၡရဲ႕ အေၾကာင္းရင္းကို ေမးတဲ့အခါ ဟုိလိုလို ဒီလိုလို ေျဖေနၾကတာခ်ည္းပဲ၊ ေမာင္တင္ရဲ႕ အျမင္ေလး ေျပာစမ္းပါဦး။
ဦးတင္။ အကို္ႀကီးက ကံကို မယံုဘူးလား?
ဦးရွင္။ ဟ၊ မင္းကလဲ? ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပဲဟာ၊ ယံုတာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ အဲလို ေမးခြန္းေတြ ေမးလာရင္ ငါေတာ့ မေျဖတတ္ဘူး ညီေလးရ။ ဒါေၾကာင့္ မင္းေျဖတာ နားေထာင္ၿပီး သူမ်ားကို ျပန္ဆရာလုပ္မလို႔ပါကြာ့ ဟားဟား။
ဦးတင္။ ဒါဆို က်ဳပ္လဲ ဆရာ့ဆရာျဖစ္ၿပီေပါ့။ ေျဖမယ္ဗ်ာ။ ဒီလို အကိုႀကီးရ၊ ဒီကိစၥမွာ အပိုင္းသံုးပိုင္းခဲြၿပီး ေျပာရင္ ေကာင္းမယ္။ ပထမက ဘ၀ဆိုတဲ့ အပိုင္း၊ ဒုတိယက ကံဆိုတဲ့ အပိုင္း။ ေနာက္ဆံုးကေတာ့ သံသရာဆိုတဲ့ အပိုင္းေပါ့။ အဲဒီအပိုင္းေတြဟာ ေျပာရရင္ ေမာ္ေတာ္ကားေမာင္းသူရယ္၊ ေမာ္ေတာ္ကားရယ္၊ လမ္းရယ္၊ အဲဒါေတြနဲ႔ တူတယ္ဗ်ာ့။ ကံဆိုတာ ေမာ္ေတာ္ကားေမာင္းသူနဲ႔ တူၿပီး ဘ၀ဆိုတာ ေမာ္ေတာ္ကားနဲ႔ တူတယ္။ အဲ--သံသရာဆုိတာကေတာ့ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္းေပါ့ဗ်ာ။ ကားေမာင္းသူေၾကာင့္ လမ္းေပၚမွာ ကားသြားေနရသလို ကံေၾကာင့္ ဘ၀ဆိုတာလည္း သံသရာမွာလည္ေနရတာေပါ့ အကိုႀကီးရ။
ဦးရွင္။ မင္းဥပမာက တယ္ဟုတ္ပါလား။ ဒါေပမဲ့ သိပ္ေတာ့ မရွင္းေသးဘူး။ ငါက အဲလို တိုတိုတုတ္တုတ္ ေျပာရံုနဲ႔ သိပ္နားလည္တာမဟုတ္ဘူး။ အက်ယ္ေျပာဗ်ာ။
ဦးတင္။ ေျပာမွာပါ အကုိႀကီးရ။ ၾကားျဖတ္အစိုးရမလုပ္ပါနဲ႔။ ေရြးေကာက္ပဲြက လိုပါေသးတယ္။
ဦးရွင္။ ေျပာမွာသာ ေျပာစမ္းပါကြာ၊ ဘယ္က ႏိုင္ငံေရးေတြ ပါလာရျပန္တာတုန္း။ ေတာ္ၾကာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတာင္ ပံုမွန္မသြားရပဲ ျဖစ္ေနပါဦးမယ္။
ဦးတင္။ ေျပာတာေပါ့ဗ်ာ့၊ ဒီလိုရွိတယ္ေလ၊ ဘ၀ဆိုတာကို အခုဘ၀ကိုသာ မျမင္ပဲ အရင္ဘ၀၊ အခုဘ၀၊ ေနာင္ဘ၀လို႔ သံုးခုျမင္ထားမွ ျဖစ္မယ္။ ကံဆိုတာကေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳး အစားစားရွိတာေပါ့။ စုစုေပါင္း (၁၂) မ်ိဳးေတာင္ရွိတယ္လို႔ မွတ္သားဖူးတယ္။ ေနာက္္ဆံုး သံသရာဆိုတာ နားလည္ေအာင္ေျပာရရင္ ဘ၀တစ္ခုတည္းမွာတင္ပဲ ရုပ္နာမ္သေဘာေတြ မနားတမ္းျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ျဖစ္စဥ္ႀကီးတစ္ခုပဲ။ က်ဳပ္တို႔ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အေတာ္မ်ားမ်ားက ေသလိုက္ေမြးလိုက္ျဖစ္တာကိုပဲ သံသရာလို႔ ထင္ေနၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေရွ႕က ပ်က္ပ်က္သြားတဲ့ ရုပ္နာမ္ေတြေနရာမွာ ေနာက္ကမနားတမ္း အစားထုိး၀င္လာတဲ့ ရုပ္နာမ္ေတြရဲ႕ အစဥ္အတန္းႀကီးပါပဲ။ ဥပမာေပးရရင္ေတာ့ ျမစ္ထဲ ဒလေဟာ စီးဆင္းေနတဲ့ ေရေတြလိုပဲတဲ့။
ဦးရွင္။ မင္းေျပာတာ ဘဘာ၀က်တယ္ကြာ့။ ဘီစီ (၅၀၀) စုေလာက္မွာေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ ဂရိခ္ဒႆနဆရာႀကီး ဟီရာကလစ္တပ္စ္ကလည္း ေျပာဖူးတယ္၊ “အရာရာတိုင္းဟာ အစဥ္မျပတ္ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ျဖစ္စဥ္တန္းႀကီးပဲ” တဲ့။ ဒါနဲ႔ ဆက္ပါဦး၊ ခုနေျပာခဲ့တဲ့ ဒုကၡနဲ႔ ဘယ္လို ဆက္စပ္မႈရွိလဲ? ဆိုတာ။ စိတ္၀င္စားလာၿပီ။
ဦးတင္။ ဆက္ရမွာေပါ့ အကိုႀကီးရ၊ ဆက္ခ်င္လို႔ ဘုရားကုန္းေပၚတက္လာခဲ့တာပဲဟာ။ သိပ္ေတာ့ မေလာနဲ႔ေလ။ ဒါမ်ိဳးက တေျဖးေျဖးခ်င္း ရွင္းမွ ျဖစ္မည့္ကိစၥ မဟုတ္လား။ ဆက္ဆို ေနာက္ေန႔မွ ဆက္ရေအာင္ဗ်ား။ အခု ေမွာင္လာၿပီ၊ ဗိုက္လဲ ဆာလာၿပီ။ အိပ္ျပန္ၾကဦးစို႔။ ေတာ္ၾကာ အကို႔ခယ္မက က်ဳပ္ကို အိမ္အျပန္ေနာက္က်လို႔ ထမင္းမေကြ်းပဲ ပစ္ထားမွာ စိုးရေသးတယ္။
ဦးရွင္။ မင္းလဲ မိန္းမေၾကာက္တဲ့ ေကာင္ပဲ။ ေျပာစရာရွိတာ အျပတ္ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ ငါ့ကို ဆန္႔တငန္႔ငန္႔လုပ္ထားတယ္။ မင္း ၀ဋ္လိုက္ဦးမယ္။ မင့္အဖြါးႀကီးကို ေျမွာက္ကို ေပးဦးမွာ။ ၾကည့္ေန။
ဦးတင္။ အဲလိုႀကီးေတာ့ မလုပ္ပါနဲ႔ အကိုႀကီးရာ။ ဒါေလးေတာ့ ခ်မ္းသာေပးပါ။ အေရးအေၾကာင္းဆို သူမွ တတ္ႏိုင္တာဗ်ာ့၊ ဟားဟားဟားဟား------။
3 comments:
အဟဲ ကုိမင္းထက္.. အေရးအေၾကာင္းဆုိ သူမွ တတ္နိဳင္ဆုိပဲ။ ဘာအေရးအေၾကာင္းေတြလဲဗ်။
ရွင္းပါဦး လင္းပါဦး...စတာ စတာ။
ကုိမင္းထက္က အေတာ္ ေရးတတ္သဗ်။ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းသားပီသပါေပ့။
ဘာပင္ေလးနဲ႔ စာရြက္ေလးထုတ္ၿပီး ၀င္နားေထာင္သြားပါတယ္ ... ဆက္ရန္ကုိေမွ်ာ္ေနပါတယ္ ..
ဆီပံုးမေတြ႔လို႔ မန္႔ တဲ႔ေနရာမွာပဲေရးသြားတယ္ခင္ဗ်ား။
မဂၤလာပါခင္ဗ်ား
Post a Comment