Wednesday, May 20, 2009

သီးခံျခင္းသေဘာတရားႏွင့္ ေလ့က်င့္နည္းမ်ား


“ခႏၲ်ာ ဘိေယ်ာ န ၀ိဇၨတိ= သီးခံျခင္းထက္ သာလြန္ေသာ တရားမရွိ”
(ဗုဒၶ)

Nobody can be exactly like me. Sometimes even I have trouble doing it.
(Tallulah Bankhead)

ဘယ္သူမွ က်ဳပ္နဲ႔ တစ္ပံုစံတည္း မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ တစ္ခါတရံ က်ဳပ္ကိုယ္တိုင္ေတာင္ အဲလိုျဖစ္ဖို႔ ခက္ခဲတယ္။
(တယ္လူလာဘန္းခ္ဟက္ထ္)


တစ္ခါက ရြာတစ္ရြာတြင္ ဘုရားတရား အလြန္လုပ္ေသာ အဘိုးႀကီးတစ္ေယာက္ရွိသည္။ ရြာဦးေက်ာင္းသုိ႔သြား၍ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ႏွင့္ တရားစကားေဆြးေႏြးျခင္း၊ တရားထိုင္ျခင္းမ်ားကိုလဲ အခါအားေလ်ာ္စြာ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိသည္။ ဘုရားရိပ္ တရားရိပ္ ေက်ာင္းရိပ္ ကန္ရိပ္ခုိပါမ်ားေသာ အဆိုပါ အဘိုးႀကီးသည္ အရာရာကို သီးခံျခင္းျဖင့္ အႏိုင္ရႏိုင္ေၾကာင္း ေကာင္းစြာသေဘာေပါက္လာခဲ့သည္။ တရားအထံုပါေနေသာ အဘုိးႀကီးသည္ သူကဲ့သို႔ဘုရားတရားအလုပ္ ေကာင္းစြာမလုပ္ႏိုင္ရွာပဲ ၀မ္းစာေရးအတြက္ ရတက္မေအး လုပ္ရွားေနၾကရေသာ ရြာသူရြာသားမ်ားကို သနားလွ်က္ရွိေလသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ေတြ႔သမွ်လူေတြကို ဘုရားတရားအလုပ္ လုပ္ဖို႔ ေဟာေျပာဆုမၼ သြန္သင္ေလေတာ့သည္။ သို႔ေသာ္ ရြာသူရြာသားမ်ားမွာ ေန႔စဥ္စား၀တ္ေနေရးအတြက္ လႈပ္ရွားရုန္းကန္ေနရေသာေၾကာင့္ သူကဲ့သို႔ တရားအလုပ္ကို ေကာင္းစြာမလုပ္ႏိုင္ၾကပဲရွိၾကသည္။ အခ်ိဳ႕အခ်ိဳ႕ေသာ ရြာသူရြာသားမ်ားက အဘိုးႀကီးကို အူေၾကာင္ေၾကာင္လူႀကီးတစ္ေယာက္အျဖစ္ျမင္လာခဲ့ၾကသည္။ ကာလသားမ်ားကလဲ အဘိုးႀကီးကိုျမင္လွ်င္ ခပ္ေ၀းေ၀းမွ ေရွာင္ကာ တိုးတိုးတစ္မ်ိဳး က်ယ္က်ယ္တစ္ဖံု စၾကေနာက္ၾက ျဖစ္လာၾကေတာ့သည္။ အဘိုးႀကီးသည္ မိမိရင္ထဲမွာရွိေသာ တရားစိတ္ကို အေပ်ာက္မခံဘဲ ပတ္၀န္းက်င္ ေျပာသမွ်ကို သီးခံရွာသည္။

တစ္ေန႔တြင္ အိမ္ေရွ႕၀ရန္တာမွာ ထိုင္ရင္း လမ္းသြားလမ္းလာမ်ားကို ၾကည့္ကာ အႀကံတစ္ခုေပၚလာသည္။ ယင္းအႀကံမွာ လူေတြကို လိုက္လံေဟာေျပာမေနေတာ့ပဲ သူ႔အိမ္ေရွ႕အမ်ားျမင္သာေသာ ေနရာတြင္ ဆိုင္းဘုတ္တစ္ခုေရးၿပီး ခ်ိတ္ဆြဲထားဖို႔ ျဖစ္သည္။ အဘိုးႀကီးသည္ သူေရးလိုေသာ ဆိုင္းဘုတ္ကို တိုက်ဥ္းလိုရင္းမိေအာင္ အေခါက္ေခါက္အခါခါ စဥ္းစားေလေတာ့သည္။ ေနာက္ဆံုးမွာ ကာလသားမ်ားက သူ႔အေပၚ ေနာက္ေျပာင္က်ီစယ္ၾကသည္ကို သူကိုယ္တိုင္မည္ကဲ့သို႔ သီးခံခဲ့ရသည္ကို သတိရၿပီး “သီးခံလွ်င္ နိဗၺာန္ေရာက္သည္” ဟူေသာ စာေၾကာင္းေလးကို သေဘာက်ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သစ္သားျပားႀကီးႀကီးတစ္ခုတြင္ ယင္းစာတမ္းကို ရွင္းလင္းပီသစြာေရးသားၿပီး အိမ္ေရွ႕လူျမင္ကြင္းမွာ ခ်ိန္ဆဲြထားေလေတာ့သည္။

သူ႔အိမ္ေရွ႕က ျဖတ္သြားျဖတ္လာလုပ္သူမ်ားသည္ ယင္းဆိုင္းဘုတ္ကို ျမင္တိုင္း ၿပံဳး၍ ၿပံဳး၍သြားၾကသည္။ အစအေနာက္သန္ေသာ ကာလသားအုပ္စုမွာမူ ဆိုင္းဘုတ္တပ္ၿပီးေနာက္တြင္ ပိုမိုဆိုး၀ါးစြာ စခန္းထလာၾကေတာ့သည္။ အဘိုးႀကီးတြင္ သမီးတစ္ေယာက္ရွိရာ ထိုသမီးနာမည္ကို ထည့္၍ ကာလသားမ်ားက ေနာက္ေျပာင္က်ီစယ္ၾကသည္။ အဘိုးႀကီးခမွ်ာ သူ႔သမီးကိုပါ ထိပါးလာေသာအခါ ေဒါသလြန္စြာျဖစ္ရေသာ္လဲ သူေရးထားေသာဆိုင္းဘုတ္ေၾကာင့္ “ကိုယ့္ရွဴးကိုယ့္ပက္” ျဖစ္ၿပီး မည္သို႔မွ် ျပန္လည္မတုန္႔ျပန္သာေအာင္ ျဖစ္ရေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေနာက္ထပ္စာတစ္ေၾကာင္းတိုးၿပီး ဆုိင္းဘုတ္ကို ျပင္ေရးလိုက္သည္။
“သီးခံလွ်င္ နိဗၺာန္ေရာက္သည္၊ သို႔ေသာ္ ခံသင့္မွခံမည္” ဟူသတည္း။

ပုထုဇဥ္မွ်သာျဖစ္ၾကေသာ က်ေနာ္တို႔သည္ တရားကို သိေသာ္လဲ သိသည့္အတိုင္း လိုက္နာဖို႔ရန္မွာ အလြန္မလြယ္ကူေသာ အလုပ္ျဖစ္ေၾကာင္း လုပ္ၾကည့္ဖူးသူတိုင္း နားလည္ၾကသည္။ က်ေနာ္တို႔ကဲ့ေသာ အႏၶပုထုဇဥ္မ်ားကို မဆိုထားႏွင့္၊ ပါရမီေတာ္အရင့္အမာႀကီးျဖစ္၍ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ျဖစ္ေနၿပီျဖစ္ေသာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေ၀ႆႏၲရာမင္းႀကီးသည္ပင္ သူ႔ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္တြင္ သူ၏သားေတာ္သမီးေတာ္ေလးႏွစ္ပါး (ဇာလီႏွင့္ ကဏွာဇိန္)ကို ရုိက္ႏွက္ေခၚယူသြားေသာ ဇူဇကာပုဏၰားကို လက္ေတာ္က သံလွ်က္ျဖင့္ အပိုင္းပိုင္းခုတ္ပစ္ခ်င္စိတ္ေပါက္ရေလာက္ေအာင္ ေဒါသျဖစ္ခဲ့ရေၾကာင္း စာေပမ်ားကဆိုသည္။ ထြက္လာေသာ ေဒါသကို ခႏီၲပါရမီေတာ္အဟုန္ျဖင့္ ျပန္လည္ ၿငိမ္သက္ေစခဲ့ရသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ သီးခံျခင္းသည္ လြယ္ကူေသာ အလုပ္ကားမဟုတ္။ သို႔ေသာ္ က်ေနာ္တို႔သည္ သည္းမခံပဲေနလို႔လဲ မျဖစ္ျပန္ေခ်။ လူတစ္ေယာက္အႀကိဳက္တစ္မ်ိဳးစီရွိၾကေသာ က်ေနာ္တို႔သည္ မိမိအလိုႏွင့္ မသင့္သည္ကို ေတြ႔ရလွ်င္ စိတ္ဆိုးေဒါသထြက္ဖို႔ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနတတ္သည္။ ေဒါသမထြက္မိေအာင္ သည္းခံစိတ္ကို မျဖစ္မေနေမြးၾကရသည္။ မိမိ၏ အေျပာအဆို အျပဳအမူသည္လည္း ရံခါမွာ တစ္ဘက္လူအတြက္ စိတ္ဆိုးေဒါသထြက္စရာျဖစ္ေနတတ္သည္။ ယင္းသေဘာကို နားလည္ပါက တစ္ဘက္သားက မိမိအေပၚ စိတ္ဆိုးေဒါသျဖစ္ရသည္မ်ားရွိခဲ့လွ်င္ သူဘာ့ေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ရသည္ကို ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ေမြးရင္း ျပန္လည္မတုန္႔ျပန္မိေအာင္ သတိထားဖို႔ အလြန္ပင္အေရးႀကီးလွသည္။

မ်ိဳးေစ့တစ္ေစ့တြင္ အပင္ေပါက္ႏိုင္ေသာ သတိၱရွိသည္မွန္ေသာ္လဲ ယင္းမ်ိဳးေစ့ကို ေျမခ်စိုက္ပ်ိဳးျခင္း၊ ေရေလာင္းျခင္း၊ သင့္ေတာ္ေသာ အလင္းဓာတ္စသည္ရေစျခင္း-စသည္မလုပ္ပါက ယင္းမ်ိဳးေစ့သည္ အပင္တစ္ပင္အျဖစ္သို႔ ေရာက္မလာႏိုင္ေခ်။ ထုိ႔အတူပင္ လူသားတို႔၏သႏၲာန္၀ယ္ ပဋိသေႏၶစတင္တည္ရာ ကာလကတည္းက သီးခံျခင္းဟူေသာ မ်ိဳးေစ့တစ္ခု ပါလာခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းမ်ိဳးေစ့သည္ သာမန္လူသားတို႔စိတ္သႏၲာန္မွာ သင့္ေတာ္ေသာေလ့က်င့္မႈကို မျပဳလုပ္ပါက သူ႔အလိုအေလ်ာက္ ရွင္သန္ႀကီးထြားလာျခင္းမရွိႏိုင္ေခ်။ သီးခံျခင္းမ်ိဳးေစ့ အပင္ျဖစ္လာဖို႔အတြက္ တေျဖးေျဖးခ်င္း ေလ့က်င့္ယူရမည္ျဖစ္သည္။

လူသည္ ရုပ္ႏွင့္ စိတ္ဟူေသာ အင္အားႏွစ္မ်ိဳးကို အခ်ိဳးက်ေပါင္းစပ္ေပးထားေသာ ျဒဗ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ရုပ္ခႏၶာသည္ ေလ့က်င့္ယူ၍ရေသာ အရာျဖစ္သည္။ ေပ်ာ့အိအိ၊ ပ်င္းတဲြတဲြျဖစ္ေနေသာ ႂကြက္သားမ်ားကို ေန႔စဥ္ပံုမွန္ေလ့က်င့္ေပးျခင္းျဖင့္ မာေက်ာေအာင္ ျပဳလုပ္ႏိုင္သည္။ တံု႔ဆိုင္း ခက္မာေနေသာ အေၾကာမ်ားကို ေန႔စဥ္ပံုေလ့က်င့္ေပးျခင္းျဖင့္ ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္းေအာင္ လုပ္ႏိုင္သည္။ ထုိ႔အတူပင္ စိတ္သည္လည္း ေလ့က်င့္၍ ရေသာ အရာတစ္ခုျဖစ္သည္။ စိတ္သည္ ရုပ္ထက္ေလ့က်င့္ရခက္ေသာ အရာျဖစ္သည္ကား အမွန္တည္း။ သို႔ေသာ္ ေလ့က်င့္၍ မရေသာ အရာကားမဟုတ္။ စိတ္သည္ ရုပ္ထက္ ေလ့က်င့္ရခက္ေသာေၾကာင့္ ေလ့က်င့္ထားၿပီးေသာစိတ္သည္ ေလ့က်င့္ထားၿပီးေသာ ရုပ္ထက္ အဆမ်ားစြာ အင္အားပိုႀကီးသည္ကို ေတြ႔ျမင္သိရွိနားလည္ႏိုင္သည္။

သီးခံျခင္းသည္ စိတ္တစ္မ်ိဳးျဖစ္၍ ေလ့က်င့္ယူမွ ရတတ္ေသာ စိတ္တန္ခိုးတည္း။ လူတိုင္းေလ့က်င့္၍ရေသာ တရားတစ္မ်ိဳးလည္းျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ေလ့က်င့္ရာ၀ယ္ ဘ၀ါဘ၀က အထံုပါလာသူမ်ားအတြက္ လြယ္ကူေသာ အက်င့္ျဖစ္၍ အထံုမပါသူမ်ားအတြက္မွာမူ လြန္စြာခက္ခဲေနတတ္သည္။ အဘယ္သို႔ေလ့က်င့္ယူရသနည္း? ေရွးဦးစြာ နားလည္ထားရမည့္အခ်က္မွာ တစ္ဘက္သားအေပၚ မႏိုင္၍ အရႈံးေပးလိုက္ရျခင္းမ်ိဳးကို သီးခံျခင္းဟု မွားယြင္းစြာ မမွတ္ယူဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ သီးခံျခင္းတန္ခိုးရေအာင္ ေလ့က်င့္ယူရာ၌ ေအာက္ပါအခ်က္ႏွစ္ခ်က္ကို သတိထားရမည္။
(၁) သူတစ္ပါးကို သီးခံျခင္း၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ရုပ္ကို သီးခံျခင္း၊
(၂) ကိုယ့္ကိုယ္ကို သီးခံျခင္း၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ စိတ္ကို သီးခံျခင္း တို႔ျဖစ္သည္။

ခႏီၲ ေခၚ သီးခံျခင္းစြမ္းအင္ကို ေလ့က်င့္ေနေသာသူသည္ မိမိႏွင့္ထိေတြ႔ဆက္ဆံေနရေသာ သက္ရွိသက္မဲ့အရာ၀တၳဳမွန္သမွ်အေပၚ သူ႔သေဘာသဘာ၀အတုိင္း နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားရမည္။ ဥပမာ=မိမိႏွင့္အတူေနသူတစ္ေယာက္သည္ မိမိႏွင့္ဆန္႔က်င္ေသာ၊ မိမိမႏွစ္မ်ိဳ႕ႏိုင္ေသာ အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူရွိေနသည္ဆိုလွ်င္ ယင္းအမူအရာမ်ားသည္ မိမိမႀကိဳက္ေသာ္လဲ သူ၏ ကိုယ္ပိုင္အမူအယာမ်ားျဖစ္၍ သူ႔သေဘာသူေဆာင္ေနေၾကာင္း နားလည္ေအာင္ က်ိဳးစားရမည္။ သူ႔အေပၚနားလည္ေပးႏိုင္ရမည္။ အကယ္၍ တစ္ဘက္လူ၏ အမူအယာမ်ားသည္ သီးမခံႏိုင္ေလာက္ေအာင္ လြန္ကဲလာပါက သီးခံျခင္းကို အားျဖည့္ေပးေသာတရားတစ္မ်ိဳးရွိေသးသည္။ ယင္းမွာ “ဥေပကၡာ”ေခၚ လ်စ္လ်ဴရႈျခင္းတည္း။

သူလုပ္ခ်င္တာလုပ္ပါေစ၊ ေျပာခ်င္တာေျပာပါေစ၊ မျမင္သလို၊ မၾကားသလို၊ သို႔မဟုတ္ သူ႔ကို မျမင္ေလာက္ရာ၊ သူ႔စကားမၾကားေလာက္ရာမွာ ေနၿပီး မိမိလုပ္စရာရွိသည္မ်ားကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ တေျဖးေျဖးခ်င္း ေလ့က်င့္ယူပါက တစ္နံပါတ္အဆင့္ျဖစ္ေသာ ရုပ္ကို သီးခံျခင္းသေဘာတရားသည္ တေျဖးေျဖးခ်င္း အင္းအားႀကီးလာၿပီး မိမိပတ္၀န္းက်င္ကို အေကာင္းဆံုး အလွအပဆံုးျမင္ႏိုင္သူတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ အမွန္အားျဖင့္ ပတ္၀န္းက်င္ကို အေကာင္းျမင္ျခင္းသည္ ပတ္၀န္းက်င္ကို အျမင္ေကာင္းေအာင္ ျပဳျပင္ထားျခင္းႏွင့္ မသက္ဆိုင္ပါ။ မိမိစိတ္ကို အေကာင္းျမင္တတ္ေအာင္ ျပဳျပင္ထားျခင္းႏွင့္သာ သက္ဆိုင္သည္။

ႏွစ္နံပါတ္ျဖစ္ေသာစိတ္ကို သီးခံျခင္းသည္ အထက္ပါ ရုပ္ကိုသီးခံျခင္းထက္ မ်ားစြာခက္ခဲလွသည္။ အမွန္အားျဖင့္ ရုပ္ကို သီးခံသည္ဟု ဆိုေသာ္လဲ မိမိစိတ္ကို သင့္ေတာ္ေအာင္ ဆံုးမသြန္သင္ျခင္းမွ်သာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ ရုပ္ကိုျဖစ္ေစ၊ စိတ္ကိုျဖစ္ေစ သီးခံသည္ဆိုရာ၌ အေျခခံအားျဖင့္ မိမိစိတ္ကို ထိန္းသိမ္းျခင္းသာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဒီေနရာမွာ ပိုမုိရွင္းေစလို၍ ႏွစ္မ်ိဳးခဲြေျပာျခင္းျဖစ္သည္။ စိတ္သည္ အလုပ္တစ္ခုခုထဲမွာ ႏွစ္မထားလွ်င္ နဂုိရဖူးယူဖူးၿပီးေသာ အာရံုမ်ားကို ျပန္ယူေလ့ရွိသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပန္စဥ္းစားေလ့ရွိသည္။ ယင္းသုိ႔အာရံုအေဟာင္းကို ျပန္ယူရာ၌ မိမိႀကိဳက္ေသာအာရံုျဖစ္လွ်င္ တပ္မက္မႈျဖစ္ပြါးလာၿပီး မိမိမႀကိဳက္ေသာ အာရံုျဖစ္လွ်င္ စိတ္ဆိုးလာတတ္သည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္ျခင္းကို ေလာဘျဖစ္သည္ဟူ၍၎၊ ေဒါသျဖစ္သည္ဟူ၍၎ ဆိုသည္။ ေလာသ ေဒါသတို႔သည္ သီးခံျခင္း၏ ဆန္႔က်င္ဘက္တရားမ်ားတည္း။

အာရံုအေဟာင္းကို ျပန္လည္ယူမိသျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ယူဖူးၿပီးေသာ အာရံုအေဟာင္းႏွင့္ႏွီးႏြယ္ၿပီး အာရံုအသစ္တစ္မ်ိဳးကို မိမိဘာသာဖန္တည္းယူမိသျဖင့္ျဖစ္ေစ လိုခ်င္တပ္မက္မႈ သို႔မဟုတ္ စိတ္ဆိုးမႈျဖစ္ေပၚလာလွ်င္ ခ်က္ခ်င္းသတိထားၿပီး ယူဆဲအာရံုကို ေျပာင္းပစ္ဖို႔လိုသည္။ စာအုပ္တစ္အုပ္ကို ဖတ္လိုက္ျခင္း၊ အလုပ္တစ္ခုခုကို ထလုပ္လိုက္ျခင္း စေသာလြယ္ကူေသာ ေလ့က်င့္မႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ႏိုင္သလို အိပ္လ်က္ျဖစ္ေစ၊ ထိုင္လ်က္ျဖစ္ေစ၊ ရပ္လ်က္ျဖစ္ေစ အသက္ကို ခပ္ပ်င္းပ်င္းရွဴရႈိုက္လိုက္ၿပီး မိမိစိတ္ကို ယင္းအသက္ပ်င္းပ်င္းရွဴရႈိက္မႈအေပၚ အာရံုျပဳထားရမည္။ တစ္ေယာက္တည္းေနရင္း ထိုင္ရင္း ေတြးမိေတြးရာ အာရံုအလိုက္ လြန္ကဲေသာလိုခ်င္မႈႏွင့္ စိတ္ဆိုးမႈမ်ားျဖစ္ေပၚသည့္အခါတိုင္း အထက္ပါတိုင္း ေလ့က်င့္သြားပါက စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ သီးခံမႈသည္ တေျဖးေျဖးခ်င္း အားေကာင္းလာၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေက်နပ္သူတစ္ေယာက္ျဖစ္လာမည္ျဖစ္သည္။

ယင္းသို႔ျဖစ္လာေသာအခါ ဘ၀မွာအေနေပ်ာ္ၿပီး မည္သည့္ေလာကဓံမ်ိဳးကိုမဆို သူတစ္ပါးထက္ ပိုမိုခံႏိုင္ရည္ရွိလာေလေတာ့သည္။ စာဖတ္သူသည္ အထက္ပါနည္းမ်ားကို မိမိဘ၀အတြက္ အသံုးတည့္ေအာင္ အသံုးျပဳၾကည့္ပါ။ လြယ္ကူေသာအလုပ္ကို ၿပီးစီးေအာင္လုပ္ႏိုင္ျခင္းကို ေအာင္ျမင္ျခင္းဟုမေခၚ၊ ခက္ခဲေသာအလုပ္ကို ၿပီးစီးေအာင္လုပ္ျခင္းကိုသာ ေအာင္ျမင္ျခင္းဟုေခၚသည္။ သီးခံႏိုင္ျခင္းသည္ အေကာင္းဆံုးေသာ ေအာင္ျမင္ျခင္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသတည္း။

1 comment:

မသက္ဇင္ said...

“သီးခံလွ်င္ နိဗၺာန္ေရာက္သည္၊ သို႔ေသာ္ ခံသင့္မွခံမည္”

စာေရးေကာင္းတယ္