Thursday, May 28, 2009

ဒုကၡသစၥာ


“ဘာမွမေျပာနဲ႔၊ ဒုကၡသစၥာေတြခ်ည္းပဲ”
ႀကီးေမ မၾကာခဏေျပာေျပာေနတဲ့ စကားတစ္ခြန္း။ ႀကီးေမဆိုတာ အိမ္ေျခတစ္ေထာင္ေက်ာ္ေက်ာ္ရွိတဲ့ က်ေနာ္တို႔ ထား၀ယ္ခရိုင္၊ ေလာင္းလံုၿမိဳ႕နယ္၊ ေမာင္းမကန္ရြာက တစ္ရြာလံုးသိ၊ တစ္ရြာလံုးခ်စ္တဲ့ အရူးမႀကီးတစ္ေယာက္ေပါ့။ အရူးဆိုေပမဲ့ သြက္သြယ္ခါေအာင္ ရူးေနတဲ့ ပိတၱဳမၼတၱကေခၚ သည္းေျခပ်က္အရူးမ်ိဳးေတာ့လဲ မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ရြာမွာ က်ေနာ္ခပ္ငယ္ငယ္တုန္းက အရူး (၃) ေယာက္ရွိပါတယ္။ တစ္ေယာက္က ေမျမင့္အရူး၊ ေနာက္တစ္ေယာက္က မဲထူးေရႊ(မယ္ထူးေရႊ)အရူး၊ အျခားတစ္ေယာက္က ကိုဖုိးၾကည္အရူး။ အဲဒီထဲက ႏွစ္ေယာက္က အမ်ိဳးသမီးေတြ။ ဒါေပမဲ့ ေမျမင့္အရူးနဲ႔ ကိုဖုိးၾကည္အရူးတို႔က က်ေနာ္အထက္မွာေျပာခဲ့သလို ယဥ္ယဥ္ေလးနဲ႔ ရူးေနတဲ့ ဘုရားသြား ေက်ာင္းတက္အလြန္ၿမဲတဲ့ အေကာင္းစားအရူးေတြပါ။ မဲထူးေရႊဆိုတာကေတာ့ သြက္သြယ္ခါေအာင္ ရူးတဲ့ သည္းေျခပ်က္အရူးေပါ့။ အခုေတာ့ မဲထူးေရႊအရူးမ ရွိေတာ့မယ္မထင္ပါ။ က်ေနာ္ရြာကထြက္လာၿပီးကတည္းက သူနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေနာက္ထပ္ဘာအသံမွ မၾကားရေတာ့တာ ၾကာပါၿပီ။

“ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၀၇-ခုႏွစ္တုန္းက က်မနဲ႔ က်မေယာက်္ားအိမ္ေထာင္ေရး ျပတ္စဲခဲ့ပါတယ္။ က်မမွာ အလုပ္ကလဲ မယ္မယ္ရမရွိ၊ ကေလးကလဲ ႏွစ္ေယာက္နဲ႔ဆိုေတာ့ ဘာလုပ္လို႔ ဘာကိုင္ရမွန္းကုိ မသိေတာ့ပါဘူးရွင္၊ Mortgage (အိမ္ေခ်းေငြ) ေၾကးေတြလဲ ဒီတစ္သက္ဆပ္လို႔ကုန္ပါဦးမလား မသိဘူး။ ဒီၾကားထဲ ၿပီးခဲ့တဲ့သတင္းပတ္က စိတ္ညစ္ညစ္နဲ႔ အရက္ေသာက္ၿပီး ကားေမာင္းမိတာ ပုလိပ္နဲ႔ေတြ႔လို႔ အဖမ္းခံလိုက္ရတယ္။ အခုသူတို႔ က်မကားကို သိမ္းထားၾကၿပီ၊ က်မမွာ ကားစီးစရာလဲ မရွိေတာ့ဘူး၊ ဟီး---ဟီး---ဟီး----၊ ကယ္လို႔ရရင္ ကယ္ပါဦးရွင္---”

က်ေနာ္သူေျပာသမွ် နားေထာင္ရင္း က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္လဲ သူေျပာသလို ျပန္ေျပာရရင္ ဘာေျပာလို႔ေျပာရမွန္းေတာင္မသိေတာ့ဘူး။ သူက ငိုႀကီးခ်က္မ ခ်ေနတာကိုး။ သူဆိုတာ အဂၤလိပ္အမ်ိဳးသမီးေလးတစ္ေယာက္ပါ။ အဂၤလိပ္စစ္စစ္ေတာ့ ဟုတ္ဟန္မတူဘူး၊ အဂၤလိပ္နဲ႔ အင္ဒီယန္းစပ္စပ္တစ္ေယာက္ပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ဒီႏိုင္ငံမွာေမြးၿပီး ဒီႏိုင္ငံမွာ ႀကီးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အသားျဖဴျဖဴ၊ မ်က္လံုးမ်က္ခံုးေကာင္းေကာင္း၊ ႏွာတံေပၚေပၚနဲ႔ အပ်ိဳဘ၀က အေတာ္လွမည့္ေကာင္မေလးတစ္ေယာက္လို႔ ခန္႔မွန္းရပါတယ္။ ဒီေလာက္လွတဲ့ မိန္းမတစ္ေယာက္ကို သူ႔ေယာက်္ားက ပစ္သြားတယ္ဆိုေတာ့ က်ေနာ္စဥ္းစားလို႔မရဘူး။ အေၾကာင္းေတာ့ ရွိမယ္ေပါ့ဗ်ာ။

သူနဲ႔စေတြ႔ခဲ့တာက က်ေနာ္မဟုတ္ပါဘူး၊ က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ပါ။ က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္း အလုပ္ကအျပန္ လမ္းမွာ အဲဒီအမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ေတြ႔ခဲ့တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ အာရွသားမွန္းသိေတာ့ ဘယ္ႏိုင္ငံကလဲ? ဘာလူမ်ိဳးလဲ? ဘယ္ဘာသာ၀င္လဲ? စံုေစ့ေအာင္ေမးၿပီး သူ႔ဒုကၡကို ေျပာျပရွာသတဲ့။ ဒါနဲ႔ က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္းလဲ လမ္းမွာ ၾကာၾကာစကားမေျပာခ်င္လို႔ က်ေနာ္တို႔ေနတဲ့အေဆာင္လိပ္စာေပးၿပီး လာခဲ့ဖုိ႔ မွာခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေနာက္တစ္ရက္ေလာက္ၾကာေတာ့ အဲဒီအမ်ိဳးသမီးေရာက္လာတယ္။ သူေရာက္လာတဲ့အခ်ိန္က ညေန(၃)နာရီေလာက္ရွိပါၿပီ။ က်ေနာ္တစ္ေယာက္တည္းထိုင္ၿပီး အျပင္ဘက္အေဆာင္မွာ စာဖတ္ေနပါတယ္။ က်ေနာ္က ဖီလိုဆိုဖီနဲ႔ေက်ာင္းၿပီးထားၿပီး ေလာေလာဆယ္မွာလဲ အေရွ႕တိုင္းဒႆနေတြကို အဂၤလိပ္မေလးတစ္ေယာက္ကို သင္ေပးေနတာဆိုေတာ့ က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္းက အဲဒီအမ်ိဳးသမီးကို ၾကည့္က်က္ၿပီး ႏွစ္သိမ့္လိုက္ဖို႔ က်ေနာ့္ကို ေျပာလိုက္ပါတယ္။

“ကယ္လို႔ရရင္ ကယ္ပါဦးရွင္” တဲ့။ ဒုကၡေရာက္လာၿပီကိုး။ က်ေနာ္ကိုယ္တုိင္ေတာင္ ေလာေလာဆယ္ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ ဒုကၡေတြကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းရမွန္းမသိေအာင္ ျဖစ္ေနရတဲ့အထဲ “ကယ္ပါဦး” ဆုိေတာ့ က်ေနာ္ဘာေျပာရမွန္းမသိေအာင္ျဖစ္သြားတာအမွန္ပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တစ္ခုခုေတာ့ ေျပာသင့္တယ္၊ ေျပာရမယ္ဆုိတာကိုေတာ့ နားလည္လိုက္ပါတယ္။ အနည္းဆံုးေတာ့ ႏွစ္သိမ့္မႈတစ္ခုခုေပါ့။ လူဆုိတဲ့ သတၱ၀ါဟာ ဒုကၡနဲ႔ ဒဲ့တိုးေတြ႔လာရရင္ ကိုယ္တိုင္ေျဖရွင္းလို႔ရရင္ ေျဖရွင္းလိုက္ၾကၿပီး ေျဖရွင္းလို႔မရတဲ့အခါ အားကိုးရာရွာတတ္ၾကစၿမဲပဲမို႔လား။ အားကိုးထိုက္ေသာ/မထိုက္ေသာ၊ အကူအညီေပးႏိုင္ေသာ/မေပးႏိုင္ေသာ ထည့္မတြက္ေတာ့ပဲ ကိုယ့္မွာရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ ျပႆနာကိုပဲ ဒုကၡႀကီးထင္ၿပီး အားကိုးတႀကီး အကူအညီေတာင္းတတ္ရွာတာ သဘာ၀ပဲေပါ့။

ဒါနဲ႔ က်ေနာ္ သူ႔ကို ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးလိုက္တယ္။ ခင္ဗ်ားက ဘယ္ဘာသာ၀င္လဲ? လို႔။ ဟုတ္တယ္ေလ။ က်ေနာ္ဒီလိုေမးရမယ္လို႔ ယံုၾကည္လိုက္တယ္။ ဘာလို႔လဲဆုိေတာ့ သူ႔ဒုကၡက ေဆးဆရာနဲ႔လဲ မရဘူး၊ နတ္ကေတာ္နဲ႔လဲ အံမ၀င္၊ သက္ဆိုင္ရာအစိုးရကလဲ မကူညီ၊ ေဆြးမ်ိဳးေတြကလဲ မေပးကမ္း၊ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္လဲ တျခားဘာမွမလုပ္ေပးႏိုင္ဆိုေတာ့ ဘာသာေရးစကားလံုးေတြနဲ႔ပဲ ေျဖသိမ့္ရေတာ့မွာေပါ့။ က်ေနာ္ယံုၾကည္လိုက္တာ ေျပာပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဘာသာတရားေတြဆိုတာ ဒီလိုကိစၥမ်ိဳးေတြကို ေျဖရွင္းေပးဖို႔ ေပၚလာၾကတာပဲမဟုတ္လား။ သူေျဖတဲ့ အေျဖလဲ ၾကည့္ဦး။ “က်မက ခရစ္ယန္ေတြရဲ႕God ကိုလဲယံုၾကည္တယ္၊ မူစလင္ေတြရဲ႕ Allah ကိုလဲ ကိုးစားတယ္၊ ဟိႏၵဴေတြရဲ႕ ျဗဟၼာကိုလဲ လက္ခံတယ္၊ ဒါေပမဲ့ က်မရဲ႕ မူရင္းဘာသာကေတာ့ Sikh ပါ” တဲ့။ ေကာင္းေရာ။ အခုသူဒုကၡေရာက္လို႔ လာၿပီးအကူအညီ (အႀကံအဉာဏ္) ေတာင္းတာက်ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္တဲ့ လူဆီမွာ။ ကမၻာေပၚမွာရွိတဲ့ ဘာသာႀကီးေတြကို စံုသြားတာပဲ။

က်ေနာ္ကေျပာလိုက္တယ္။ “ဒါျဖစ္ရင္ ေကာင္းၿပီ၊ ခင္ဗ်ားဘာကိုပဲ ယံုၾကည္ၾကည္၊ လက္ခံခံ အေရးမႀကီးပါဘူး။ အခုခင္ဗ်ားသိၿပီမို႔လား၊ တကယ္ဒုကၡေရာက္ရင္ ဘယ္ဘုရားမွ လာမကယ္ဘူးဆိုတာ၊ က်ေနာ္တို႔ဘုရားလဲ မကယ္ႏိုင္ဘူး၊ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔ ဘုရားျဖစ္တဲ့ ဗုဒၶကေတာ့ အဲဒီလိုဒုကၡေတြနဲ႔ ေတြ႔လာတဲ့အခါ စိတ္ထားတတ္ေအာင္ သင္ေပးခဲ့ပါတယ္၊ ညႊန္ျပေပးခဲ့ပါတယ္” လို႔ က်ေနာ္လဲ တတ္သေလာက္မွတ္ေလာက္အသိေလးကို က်ေနာ့္ရွိတဲ့ က်ိဳးတိုးက်ဲတဲအဂၤလိပ္စကားလံုးေတြနဲ႔ အဆင္ေျပေအာင္ေျပာျပရတာေပါ့။ ဒါနဲ႔ သူကေမးတယ္ “ဘယ္လိုစိတ္ထားရမွာလဲ” တဲ့။

သူအဲလိုေမးေတာ့ ႀကီးေမအရူးမ ေျပာေနက် စကားေတြကို ေျပးသတိရမိလိုက္တယ္။ “ဘာမွမေျပာနဲ႔၊ ဒုကၡသစၥာေတြခ်ည္းပဲ” ဆိုတဲ့ စကား။ က်ေနာ္ေျပာလိုက္တယ္။ “ခင္ဗ်ားတစ္ေယာက္တည္း ဒီဒုကၡမ်ိဳးနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေနရတယ္လို႔မ်ား ထင္သလား၊ ေ၀းေ၀းမၾကည့္နဲ႔၊ ခင္ဗ်ားေနတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ပဲ ၾကည့္လိုက္ပါ။ ခင္ဗ်ားလဲ ေန႔တိုင္း ျမင္ေန၊ ၾကားေနရမွာပါ။ လူေတြဘယ္ေလာက္ၿငီးတြားေနၾကရတယ္ ဆိုတာ။ သတင္းေတြၾကည့္လိုက္၊ နားေထာင္လိုက္ရင္လဲ တစ္ကမၻာလံုးဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ သတင္းေတြပဲ အမ်ားဆံုး ေန႔စဥ္ေလာက္နီးပါ ၾကားေနၾကရတယ္။ ခင္ဗ်ားပဲ စဥ္းစားၾကည့္ေပါ့။ အဲဒီလူေတြရဲ႕ ဒုကၡဟာ ခင္ဗ်ားအခုရင္ဆိုင္ေနရတာထက္ အမ်ားႀကီးပိုႀကီးက်ယ္မယ္၊ သူတို႔မ်က္၀န္းကထြက္လာတဲ့ မ်က္ရည္စက္ေတြဟာ အခုခင္ဗ်ားထြက္က်ေနတဲ့ မ်က္ရည္စက္ေတြထက္ အေရအတြက္ ပိုမ်ားလိမ့္မယ္” လို႔။

သူက ၀န္ခံတယ္၊ “အဲဒါေတာ့ ဟုတ္ပါတယ္” တဲ့။ ဒါဆို က်ေနာ္ေရွ႕ဆက္လို႔ ရသြားၿပီဆိုတာ နားလည္လိုက္တယ္။ သူနည္းနည္း ၿငိမ္သြားတယ္။ သူ႔ဒုကၡဟာ သူမ်ားဒုကၡေလာက္ မႀကီးက်ယ္ေသးဘူးဆိုတာ မသိမသာႏိႈင္းယွဥ္ရင္း သေဘာေပါက္လိုက္ပံုရတယ္။ က်ေနာ္ဆက္ေျပာလိုက္တယ္။ “က်ေနာ္တုို႔ဗုဒၶက ေဟာၾကားထားတာ ရွိပါတယ္၊ အရာတိုင္းဟာ မၿမဲဘူး၊ ဆင္းရဲတယ္၊ အစိုးမရဘူး” လို႔။ ဒီသေဘာတရားကို နားလည္ထားရင္ ဒုကၡေရာက္တဲ့အခါ အႀကီးအက်ယ္ မ်က္ရည္၀ဲေနစရာမလိုပါဘူး။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အခုခင္ဗ်ားႀကံဳေနရတဲ့ ဒုကၡဟာ သိပ္မၾကာခင္မွာ ျပန္လည္ေကာင္းသြားပါလိမ့္မယ္၊ ဒုကၡပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သုခပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အၿမဲတမ္းျဖစ္ေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ လူ႔ဘ၀ဆိုတာ ဒုကၡတစ္လွည့္၊ သုခတစ္လွည့္ပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ လူသားေတြက သုခကိုသာေမွ်ာ္လင့္ၿပီး ဒုကၡကိုမေမွ်ာ္လင့္ထားလို႔ အခုလို ဒုကၡနဲ႔ ပက္ပင္းေတြ႔တဲ့အခါ ရင္မဆိုင္ႏိုင္ပဲ အႀကီးအက်ယ္စိတ္ေသာကေရာက္ၾကရတာပါ။ တကယ္ေတာ့ သုခကို ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အားႀကီးေလေလ၊ ကိုယ္ေမွ်ာ္လင့္သလိုျဖစ္မလာပဲ ဒုကၡျဖစ္လာတဲ့အခါ ပိုၿပီး စိတ္ဆင္းရေလေလပါပဲ၊ ဒီေတာ့ အခုခင္ဗ်ားႀကံဳေနရတဲ့ ဒုကၡဆိုတာလဲ မၿမဲတဲ့အတြက္ မၾကာမီေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာပါ။ သိပ္ၿပီးလဲ စိတ္ေသာကျဖစ္မေနပါနဲ႔” လို႔ ေျပာလိုက္တယ္။

ဒီေတာ့မွ သူလဲ ၀ဲေနတဲ့ မ်က္ရည္စေလးေတြကို သူ႔လက္ဖမိုးနဲ႔ သိမ္းဆည္းရင္း တေျဖးေျဖးနဲ႔ အငိုတိတ္သြားတယ္။ သူ႔ရင္ထဲမွာ ဒုကၡဆိုတာလဲ မၿမဲဘူး၊ မၾကာမီ ဒီဒုကၡက လြတ္သြားလိမ့္မယ္ ဆိုတဲ့အေတြးေတြ ၀င္သြားလို႔ထင္ပါရဲ႕။ “'ဒါဆို က်မဒုကၡေတြလဲ မၿမဲဘူးေပါ့ေနာ္၊ မၾကာမီေပ်ာက္သြားမွာပဲေပါ့။ အခုလို အခ်ိန္ေပးၿပီး စိတ္ရွည္လက္ရွည္ရွင္းျပေပးတာ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ေနာက္လဲ ႀကံဳတဲ့အခါ ၀င္ခဲ့ပါ့မယ္” လို႔ ေျပာၿပီး ထိုင္ေနတဲ့ ကုလားထုိင္ေပၚက ထလိုက္တယ္။ က်ေနာ္လဲ “လာပါဗ်ာ၊ ႀကိဳဆိုပါတယ္၊ အစစအရာရာ အဆင္ေျပပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳပါတယ္” လို႔ေျပာၿပီး တံခါးဖြင့္ေပးလိုက္တယ္။ အျပင္ဘက္ေရာက္ေတာ့ သမင္လည္ျပန္ ေနာက္တစ္ခ်က္လွည့္ၾကည့္ၿပီး ေျပာသြားေသးတယ္။
“ငါ့မွာလဲ ဒုကၡေတြနဲ႔ရင္ဆိုင္ေနရတာဆိုေတာ့ ေပးစရာပိုက္ဆံေတာင္ တစ္ျပားမွ ပါမလာဘူး၊ ပါလာရင္ နင့္ကို ငါေပးခဲ့ဦးမယ္” တဲ့။ ဂလု---ျဖစ္ရေလဗ်ာ။ အဲဒါလဲ ဒုကၡတစ္မ်ိဳးပဲ။

No comments: