Wednesday, September 22, 2010

တြင္းသင္းမင္းႀကီးေတာလား

တြင္းသင္းမင္းႀကီး၏ ရတုသံုးပုဒ္ကို ဖတ္ၾကည့္လွ်င္ န၀ေဒးႀကီး၏ ပထမေတာလားသံုးပုဒ္ႏွင့္ အသံယူပံုႏွင့္ စကားလံုးယူပံုတို႔ ခပ္ဆင္ဆင္တူေနမည္ကို သတိျပဳမိေပလိမ့္မည္။ န၀ေဒးႀကီး၏ “ထူးတလည္လွ်င္” အခ်ီေနရာတြင္ တြင္းသင္းမင္းႀကီးက “ထူးတေထြလွ်င္”ဟု၎၊ န၀ေဒးႀကီး၏ “သာႏိုးေပ်ာ္ရႊင္” အခ်ီေနရာတြင္ တြင္းသင္းမင္းႀကီးက “သာႏိုးတစ္စံု”ဟု၎၊ န၀ေဒးႀကီး၏ “တျဖည္းပ်ံ႕ပ်ံ႕” အခ်ီေနရာတြင္ တြင္းသင္းမင္းႀကီးက “တပ်ံ႕ၿဖီးၿဖီး”ဟု၎ အသီးသီးေရးခဲ့သည့္ကို ေတြ႔ရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အခ်ပိုဒ္မ်ားကိုမူ အတန္ငယ္ကြဲျပားေစလွ်က္ေရးသားခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ န၀ေဒးႀကီး၏ ေတာလားအခ်ပိုဒ္မ်ားျဖစ္ေသာ “လြမ္းခြင့္ေနာင္တြင္ ျဖင္သကား၊ လူႏႈိက္တူပင္ ထင္သကား၊ အလြမ္းျပည္ျဖင္ ျမင္သကား” တို႔ေနရာတြင္ တြင္းသင္းမင္းႀကီးက “ေမာင့္မွာ လြမ္း၍မံု႔သကား၊ ေမာင့္မွာ ႏြမ္းေသြ႔ပံု႔သကား၊ ေအာင့္ကာ ခ်မ္းေအ့တံု႔သကား” ဟူ၍ အသီးသီး ခ်ခဲ့သည္။

သို႔ဆိုလွ်င္ တြင္းသင္းမင္းႀကီးဟူသည္ န၀ေဒးႀကီးပင္ေလာ? ဟု ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္လာသည္။ အေျဖကား ၎သည္ န၀ေဒးႀကီးမဟုတ္၊ န၀ေဒးေလးျဖစ္သည္ ဟူသတည္း။ ရာဇ၀င္မွတ္တမ္းမ်ားအရ ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ န၀ေဒးငါးဦးေပၚထြန္းခဲ့ေၾကာင္းကို န၀ေဒးႀကီး၏ေတာလားမ်ားပို႔စ္တြင္ ေရးသားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ယင္းငါးဦးအနက္ ပထမသံုးဦးျဖစ္ေသာ အကၤုရေခၚဇင္းမယ္န၀ေဒး၊ ေလွာ္ကားသံုးေထာင္မွဴးေခၚေတာင္ငူန၀ေဒးႏွင့္ ေရႊေတာင္နႏၵသူ(ေရႊေတာင္ရာဇေက်ာ္သူ?)ေခၚ စလင္းန၀ေဒး သံုးဦးကို ကဗ်ာက၀ိပညာရွိႀကီးမ်ားအျဖစ္ ေႏွာင္းေခတ္ကဗ်ာစာဆိုပညာအိုတို႔က သတ္မွတ္ေခၚဆို ခ်ီးက်ဴးခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။ ျပည္န၀ေဒးႀကီးႏွင့္ ၀က္မစြက္န၀ေဒးတို႔ႏွစ္ဦးသည္သာ သက္ဆိုင္ရာဘုရင္တို႔က “န၀ေဒး” ဟူေသာဘြဲ႔တံဆိပ္အပ္ႏွင္းကာ ခ်ီးျမွင့္ေျမွာက္စားခံခဲ့ၾကရေၾကာင္း သိရသည္။

ယင္းတို႔ႏွစ္ဦးအနက္ ျပည္န၀ေဒးကို သကၠရာဇ္ (၉၂၈)-ခုတြင္ “ရာဇဌာနီ” အစခ်ီ ဟံသာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္ဘဲြ႔ရတုကို ေရးသားဆက္သြင္းခဲ့သျဖင့္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားက န၀ေဒးဘြဲ႔ ခ်ီးျမွင့္ေတာ္မူခဲ့သည္။ န၀ေဒးသမုိင္းတြင္ ပထမဆံုးန၀ေဒးဘဲြ႔ရေသာ ရတုပါရဂူႀကီးေပတည္း။ ၀က္မစြက္န၀ေဒးသည္ ေမာ္ကြန္းအေရးအသားေတာ္လြန္းသျဖင့္ သကၠရာဇ္ (၁၁၆၁)-ခုေလာက္တြင္ ဘိုးေတာ္ဘုရားက န၀ေဒးဘဲြ႔အပ္ၿပီး ခ်ီျမွင့္ေျမွာက္စားျခင္းခံရသည္။ ဒုတိယန၀ေဒး သို႔မဟုတ္ ေမာ္ကြန္းန၀ေဒးဟု ေက်ာ္ၾကားေၾကာင္းသိရသည္။ ငယ္နာမည္ ေမာင္ႏုျဖစ္ၿပီး စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ဆားေတာင္မငါးရြာအ၀င္ျဖစ္ေသာ ရြာေ၀းရြာဇာတိ သူႀကီးမ်ိဳး႐ုိးျဖစ္သည္။

ဘုိးေတာ္ဘုရားလက္ထက္တြင္ တြင္းသင္းမင္းႀကီးေခၚတြင္းသင္းတိုက္၀န္ႏွစ္ဦးရွိခဲ့သည္။ ႏွစ္ဦးလံုးပင္ ကဗ်ာလကၤာပ်ိဳ႕ရတုေရးသားရာတြင္ ထူးခြ်န္ေျပာင္ေျမာက္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ပထမတြင္းသင္းတိုက္၀န္မွာ ေမာင္းေထာင္ရြာဇာတိ၊ ငယ္နာမည္ ဦးထြန္းညိဳေခၚသည္။ မဟာစည္သူဘဲြ႔ျဖင့္ ခ်ီးျမွင့္ေျမွာက္စားျခင္းခံရၿပီး ကိႏၷရီကိႏၷရာအလြမ္းဇာတ္ျဖစ္ေသာ “ဘလႅာတိယပ်ိဳ႕” ႏွင့္ အလွဘုရင္မေလးတစ္ေယာက္အေပၚ ရူးသြပ္ခဲ့ရေသာရေသ့ႀကီးတစ္ဦး၏ ရူးသြပ္ပံုျပ “မုဒုလကၡဏပ်ိဳ႕”တို႔ကို ေရးသားခဲ့သူဟုသိရသည္။ ထုိ႔ျပင္ ဦးထြန္းညိဳသည္ “ေတာင္ငူဆက္မဟာရာဇ၀င္သစ္” ကိုလည္း ေရးသားခဲ့ေသးသည္။ ယင္းမဟာစည္သူဦးထြန္းညိဳကြယ္လြန္ေသာအခါ ဒုတိယန၀ေဒးျဖစ္ေသာ ရြာေ၀းရြာဇာတိဦးႏုကို ယင္းတာ၀န္တြင္ ဆက္လက္ခန္႔အပ္ထားခဲ့ၿပီး မဟာသခၤယစည္သူ၊ မဟာသီရိစည္သူဘဲြ႔မ်ားလည္း ခ်ီးျမွင့္ခဲ့ေၾကာင္း သမိုင္းကဆိုသည္။

သို႔ျဖစ္လွ်င္ ယခုေဖၚျပလတံ့ေသာ ေတာလားသံုးပုဒ္ကို အဘယ္တြင္းသင္းတိုက္၀န္ေရးသားခဲ့ေလသနည္း? ဦးထြန္းညိဳေလာ? သို႔မဟုတ္ ဦးႏုေလာ? ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မွာ ႏွစ္ဦးစလံုးျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ တကယ္ေရးရမည္မွာ တစ္ဦးတည္းသာျဖစ္ရမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းတို႔ႏွစ္ဦး၏ အေလ့အထကို ၾကည့္ဖို႔လိုလိမ့္မည္။ ဦးထြန္းညိဳသည္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသတို႔ကဲ့သို႔ ပ်ိဳ႕အေရးအသာတြင္ ပါရဂူေျမာက္သူျဖစ္၍ ဦးႏုမွာ ေမာ္ကြန္းႏွင့္ရတုအေရးအသားတြင္ ပါရဂူတစ္ဆူျဖစ္သည္။ ဦးႏုေရးခဲ့ေသာေမာ္ကြန္းေပါင္း (၁၆)ခုမွ်ရွိေၾကာင္းသိရသည္။ ထုိ႔ျပင္ ဦးႏုသည္ ဒုတိယန၀ေဒးဘဲြ႔ရရွိထားသည့္အတြက္ ပထမန၀ေဒးႀကီး၏ လက္ရာမ်ားကို ထပ္တူမဟုတ္သည့္တိုင္ သံေယာင္လိုက္ကာ အတုယူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေအာက္ပါေတာလားသံုးပုဒ္ကို ဒုတိယန၀ေဒးဦးႏုေရးသားခဲ့ေၾကာင္း စာေရးသူက အၾကမ္းဖ်ဥ္းေကာက္ခ်က္ဆဲြသည္။ ယင္းေကာက္ခ်က္အရ ဤပို႔စ္၏အစတြင္ န၀ေဒးေလးေရးသားခဲ့သည္ဟု အေျဖေပးခဲ့ရျခင္းျဖစ္သတည္း။

(ပ) ထူးတေထြလွ်င္၊ သံေခ်ႏႈတ္လစ္၊ က်ားသစ္က႐ုတ္၊ သစ္က်ဳတ္ကဒိန္း၊ က်ားကဟိန္း၍၊ ေပ်ာင္းမိန္းမူး႐ုိက္၊ လြမ္းစင္ႀကိဳက္တြင္၊ ရီမိုက္ခ်မ္းေရာက္၊ ေနျခည္ေပ်ာက္ေသာ္၊ ငေမ်ာက္လႊားလႊား၊ ငေမ်ာက္လႊားဟု၊ ေဆာ္ၾကားသံရွည္၊ က်ားဒိန္းမည္က၊ ၿမိဳင္စည္ေတာလယ္၊ ဒရယ္ခုန္ေျမာက္၊ ေခ်ကေဟာက္၍၊ ေတာက္သည့္သမင္၊ ေျပာင္,ဆတ္ကေအာ္၊ စိုင္ကေဆာ္လ်က္၊ တေက်ာ္ေသာင္းေသာင္း၊ ဥေဒါင္းကေငါင္၊ ေၾကာင္က၀ပ္ျမည္၊ ဆင္က်ည္က်ည္ႏွင့္၊ ညွင္းသည္သံတ်န္႔၊ ထန္႔ဒ်န္႔ေတတ်ာ၊ သံသာဆန္းထူး၊ မၾကားဘူးမွ်၊ ၀မ္းႏူးဘြယ္သည္၊ ရင့္ျမည္အူအူ၊ ေတာက္ေက်ာ္ျပဴက၊ ခ်စ္သူတို႔လား၊ မယ္တို႔လားဟု၊ သနားစရာ၊ ေတာလံုးသာသည္။ ။ေမာင့္မွာလြမ္းေရြ႕ မံု႔သကား

(ဒု) သာႏုိးတစ္စံု၊ ေတာရဂုံႏႈိက္၊ ေၾကးမုံကဲ့သို႔၊ လဲ့လဲ့ညိဳ႕ကို၊ တ,သို႔ခိုက္တြင္၊ တိမ္တိုက္ျပင္က၊ သံရွင္နတ္စည္၊ ထူးတလည္လွ်င္၊ က်ဴးျမည္သံသာ၊ အခ်ာခ်ာတည့္၊ ေဟလာရင္ျမည္၊ ငွက္တို႔သည္လည္း၊ သံရွည္တသြယ္၊ သံရြယ္တသီး၊ သံႀကီးတေထြ၊ ညွင္းညွင္းေခ်၍၊ မေကြေဖၚစံု၊ ေပ်ာ္ၾကတိုလ်က္၊ ပြင့္ငံုပို႔သယ္၊ လူတို႔ႏွယ္လွ်င္၊ က်ီစယ္ႏွစ္လို႔၊ ခ်စ္ရည္ဖို႔မွ်၊ တခ်ိဳ႕ကေပး၊ တစ္ခ်ိဳ႕ေရြး၍၊ ေႏႊးကာပံု၏၊ တူစံုရႊင္မႈ၊ တခုလည္၀ယ္၊ တခုလြယ္လ်က္၊ ႐ႈဘြယ္လူလို၊ သို႔သို႔ကိုလွ်င္၊ ၿမိဳင္ညိဳလမ္းပါး၊ ျမင္မိသြားေသာ္၊ ထပ္ပြားဗ်ာပါ၊ ရွိေအာင္ရွာသည္။ ။ေမာင့္မွာလြမ္းေသြ႔ ပံု႔သကား

(တ) တပ်ံ႕ၿဖီးၿဖီး၊ ရနံ႔ခ်ည္းလွ်င္၊ ႏွင္းလည္းၿဖိဳးေျမာက္၊ တေျဖာက္ေျဖာက္ႏွင့္၊ ခက္ေလွ်ာက္ကိုင္းမ၊ ခုန္ပ်ံက၍၊ ေမ်ာက္က၀ူ၀ုတ္၊ ရွဥ့္ကတုတ္၏၊ ျဖဴးသုတ္ေလျပည္၊ ေအာက္ခ်င္းသည္တို႔၊ စည္ရွည္ပ်ဥ္းပ်ဥ္း၊ ပုစဥ္းက်ီးနက္၊ အာလ၀က္က၊ ေရႊၾကက္ေတာတို႔၊ ေဆြညိဳ႕မယ္ေစာ၊ မသံေႏွာလ်က္၊ ေသာေသာျမည္ၫႊတ္၊ တီတီတြတ္ႏွင့္၊ ႁပြတ္ကစိုးစိုး၊ ခ်ိဳးကရည္ေက်ာ္၊ ဘုတ္အိန္႔ေခၚ၍၊ ႐ႈေမွ်ာ္ေပ်ာင္းႏြမ္း၊ မလြမ္းစေထာင္း၊ ၀က္ေထာင္းစြယ္ရွည္၊ က်ဴးမည္ျခားနား၊ စံုၿမိဳင္ဖ်ား၀ယ္၊ ေဟလားဟာေလး၊ ဟိန္စာေလးဟု၊ ဟာေလးျမည္က်ဴး၊ အမျမဴးက၊ မထူးတည့္ႏိုင္၊ ေလခ်မ္းဆိုင္၍၊ မိန္းမႈိင္ေ၀ဆာ၊ ေနာင္ခ်ည္းသာသည္။ ။ေအာင့္ကာခ်မ္းေအ့ တုံ႔သကား


No comments: